En l'informe del Departament de Benestar Social i Família s'indica que atès que el pare de la persona interessada va accedir a una plaça residencial pública al centre on estava ingressat, es va donar de baixa la prestació econòmica vinculada al servei assistencial.
Manifesta també que el servei informàtic detecta el moment en què es produeix l'accés d'una persona a una plaça residencial pública i que en aquests casos l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) atura el pagament de la prestació econòmica abans que es resolgui el nou Programa individual d'atenció (en endavant PIA) per tal d'evitar pagaments indeguts.
Així mateix, l'informe indica que la modificació del PIA acredita que s'informa la persona interessada que passa a ocupar una plaça pública i que es dóna de baixa la prestació, de manera que aquesta persona té coneixement de la situació.
El Síndic entén que la successió de tràmits que cal fer en casos com aquest fan necessari que es duguin a terme amb més diligència i celeritat, de manera que la modificació de la prestació -derivada del fet que la persona passi a ocupar una plaça pública- sigui més àgil, i s'evitin situacions de desinformació i d'inseguretat per a les persones afectades.
En el cas concret que motiva aquesta queixa, el Síndic assenyala que el Departament no li ha tramès còpia de l'acord de modificació del PIA corresponent i, per tant, tampoc no es pot considerar acreditat que s'informés la persona interessada. En qualsevol cas, però, i encara que així es fes, aquest acord no es produiria fins uns mesos després de la suspensió de la prestació, i la resolució d'aprovació de modificació del PIA -que sí que consta que va arribar a la persona interessada- no es va emetre fins al març de 2010.
El Síndic considera que una explicació clara i detallada en aquell moment sobre la situació del cas i haver dut a terme els tràmits posteriors amb més celeritat hagués resolt la incertesa en què es trobaven les persones interessades i hagués evitat la situació que donava lloc a la queixa.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que adopti les mesures oportunes per tal de:
En primer lloc, assegurar que en tots els casos com aquest, en què es produeix la suspensió de la prestació econòmica vinculada a residència perquè la persona passa a ocupar una plaça pública, es notifiqui convenientment a les persones afectades de manera immediata la suspensió, les causes i el procediment que se seguirà.
En segon lloc, procurar que els tràmits posteriors es duguin a terme amb més celeritat, de manera que no es produeixin intervals excessius entre la suspensió d'una prestació i la concessió de l'altra.
I finalment, fer arribar a la persona afectada en aquest cas una explicació, per escrit i detallada, de la gestió que s'ha fet, dels motius pels quals es va suspendre la prestació i de les actuacions posteriors, tot donant resposta expressa a la reclamació que va formular davant del Departament.