Resolució
Q-01056/2013 Disconformitat amb l'actuació de diversos professionals sanitaris de l'Hospital Parc Taulí i de l'Hospital Mútua de Terrassa

Matèries
Polítiques socials
Salut
Disconformitat amb el tracte rebut pel pacient
Data d'inici 14/02/2013
Data de l'últim moviment 04/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Pendent de rebre informació de l'administració

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'actuació de diversos professionals sanitaris de l'Hospital Parc Taulí i de l'Hospital Mútua de Terrassa davant la patologia que pateix i amb el procediment de rescabalament de despeses iniciat arran del diagnòstic i tractament del seu problema de salut.

Contingut

Un cop analitzada tota la informació de què es disposa, el Síndic ha arribat a les conclusions següents:

1. No es pot afirmar que hi hagi hagut un ús de mitjans públics per atendre un pacient de forma privada atès que la Clínica Mútua de Terrassa ofereix els seus serveis de manera privada.

2. El promotor i els seus familiars manifesten que un doctor els va comunicar la manca de cobertura de la intervenció quirúrgica per tractar la síndrome piramidal a càrrec de la sanitat pública i que tampoc no es disposava del material necessari per dur-la a terme. Tot i això, en la documentació de què es disposa no consta aquesta informació.

3. S'han detectat irregularitats tant pel que fa a la consignació del diagnòstic del pacient en la documentació clínica com pel que fa a la tramitació del full de derivació cap a l'Hospital Mútua de Terrasa, i arran d'aquestes irregularitats l'Administració ha iniciat actuacions que han consistit en requeriments als centres hospitalaris implicats que ha fet la Subdirecció General d'Avaluació i Inspecció d'Assistència Sanitària (en endavant SGAIAS) i en la proposta d'obertura d'expedients sancionadors als dos centres implicats. No es pot concloure, doncs, que l'Administració hagi restat passiva.

4. Encara no hi ha resolució respecte de la sol·licitud de rescabalament de despeses presentada pel promotor, actualment en tràmit.

5. La SGAIAS reconeix un retard en l'atenció sanitària prestada al promotor a l'Hospital Parc Taulí. 

6. La denegació de la segona opinió sol·licitada està degudament fonamentada tant en la resolució inicial com en la resolució del recurs d'alçada.

Tenint en compte aquestes conclusions, el Síndic no aprecia indicis d'una actuació irregular per part de l'Administració sanitària, atès que arran de les reclamacions del promotor l'Administració ha iniciat un procés d'investigació que es troba actualment en tràmit i que ha suposat, de moment, la incoació d'expedients sancionadors i diversos requeriments. 

Altrament, el promotor ha presentat la seva sol·licitud de rescabalament de despeses i tota la informació i/o documentació que ha considerat oportuna afegir-hi, i aquesta sol·licitud es troba actualment pendent que es formuli una proposta de resolució a l'espera de rebre el resultat de les actuacions d'inspecció. Tot sembla indicar que ha de ser la resolució al rescabalament de despeses presentat pel promotor la que doni resposta a la seva petició. 

En aquesta línia, cal que l'Administració faci la seva feina i actuï amb la major celeritat possible de manera que es pugui emetre, tan aviat com es pugui, aquesta resolució.

Això no obstant, el Síndic considera que a banda dels expedients que s'han iniciat envers els centres esmentats, cal valorar també els possibles perjudicis que ha pogut causar a la persona interessada tant el retard en l'atenció sanitària prestada a l'Hospital Parc Taulí com els que li hagi pogut ocasionar la pèrdua del full de derivació. I, en cas que se li hagin causat perjudicis, cal dur a terme les gestions oportunes perquè, d'ofici, l'Administració iniciï un expedient de reclamació per responsabilitat patrimonial de l'Administració i s'indemnitzi la persona interessada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/04/2013 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2013 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2013 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/07/2013 Departament de Salut No irregularitat
30/07/2013 Servei Català de la Salut SCS No irregularitat
11/11/2013 Departament de Salut Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
09/01/2014 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
24/01/2014 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/11/2015 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració