Resolució
Q-01058/2013 Disconformitat amb la desestimació de l'Ajuntament de Teià d'una reclamació de reemborsament per unes obres fetes al complex esportiu municipal

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Contractació administrativa
Data d'inici 14/02/2013
Data de l'últim moviment 17/12/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Teià Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la resolució de l'Ajuntament de Teià del dia 24 de desembre de 2012, per la qual es desestima la seva reclamació de reemborsament de 12.887,45 euros.

Exposa que des de l'Ajuntament se li va indicar verbalment que si duia a terme unes obres a algunes de les instal·lacions del Complex Esportiu Sant Berger de Teià obtindria punts per obtenir la concessió del bar del complex i que, si finalment no se li adjudicava el contracte, aquestes despeses li serien reemborsades.

Atès que el promotor no va obtenir la concessió del bar, el mes de gener de 2011 va presentar la reclamació de reemborsament.

L'Ajuntament ha desestimat la reclamació del promotor al·legant, d'una banda, que en la memòria explicativa presentada pel promotor al moment de la licitació de la concessió del 2010 es valoraven les obres que calia fer al bar en 1.200 euros, de manera que només es podia abonar per aquest concepte aquest import màxim, un cop aportades les factures justificades corresponents i la confirmació del Servei Tècnic Municipal; i d'altra banda, que el promotor no va aportar factures sobre les obres dutes a terme per al bon funcionament del bar de les piscines municipals en l'exercici 2010.

Contingut

El Síndic remarca que la quantitat reclamada no té, efectivament, cobertura en les condicions del contracte d'explotació del bar ni en el càlcul del cost de les obres a realitzar per iniciar l'activitat que va presentar el promotor de la queixa amb la seva oferta l'any 2010. Tampoc no consta acreditat un encàrrec o autorització formal de l'Ajuntament de les obres, per bé que el promotor de la queixa manifesta que sí que s'han autoritzat, tot i que de forma verbal. El mateix passa amb relació als treballs de neteja al camp de futbol, que el promotor de la queixa manifesta han estat objecte d'un encàrrec verbal, amb la promesa que es tindrien en compte en la propera convocatòria del concurs per adjudicar el servei de bar de les piscines municipals.

En aquestes circumstàncies, el que es planteja, per tant, és si les obres i millores fetes a les instal·lacions del bar s'han de considerar un acte de liberalitat del concessionari que no genera dret a compensació perquè no té empara en les condicions de la concessió, com al·lega l'Ajuntament, o bé si s'ha de compensar el concessionari per les millores efectuades i que reverteixen en el titular de les instal·lacions, sens perjudici de la quantia en què s'hagin de valorar, per evitar un enriquiment injust de l'Administració municipal i un correlatiu empobriment sense causa de qui ha executat la prestació o actuació en benefici de l'Administració municipal. 

Els tribunals de justícia s'han pronunciat reiteradament sobre l'enriquiment sense causa de l'administració en prestacions i actuacions que no ha estat formalment contractades, com a tècnica per corregir el perjudici que comporta per al particular assumir una actuació que beneficia la comunitat i, per tant, l'Administració que la representa. Tenint en compte, doncs, la doctrina jurisprudencial, el Síndic entén que l'Ajuntament de Teià no pot rebutjar la petició de compensació econòmica per les millores fetes en les instal·lacions del bar de les piscines municipals només perquè no consta que fossin demanades i autoritzades prèviament pels serveis municipals. Tampoc el fet que l'import reclamat excedeixi la valoració que el mateix adjudicatari va fer a l'oferta per gestionar el servei de bar en el concurs promogut l'any 2010 implica necessàriament l'exclusió de la compensació, sempre que es tracti de millores en les instal·lacions que reverteixin a l'Ajuntament. 

Finalment, cal tenir en compte també que, en el cas de les millores en les instal·lacions, aquestes no s'han fet al marge de qualsevol relació contractual, atès que el promotor de la queixa era el gestor dels servei de bar al qual les instal·lacions estan destinades, sens perjudici que les actuacions concretes de millora no consten sol·licitades o autoritzades expressament pels serveis municipals. 

D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic demana a l'Ajuntament de Teià que valori de nou la sol·licitud de compensació presentada pel promotor i determini si el promotor ha dut a terme millores que hagin revertit en l'Ajuntament en finalitzar la concessió.

Posteriorment, l'Ajuntament de Teià ha assenyalat que totes les actuacions que el promotor relaciona en la seva reclamació eren actuacions de conservació i manteniment que li corresponia assumir sense dret a compensació, d'acord amb les condicions del contracte que va formalitzar al seu dia. Per tant, el Síndic entén que no s'ha acceptat el seu suggeriment.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/03/2013 Ajuntament de Teià Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/03/2013 Ajuntament de Teià Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/05/2013 Ajuntament de Teià Resolució pendent d'acceptació
06/06/2013 Ajuntament de Teià Resposta a la resolució pendent d'acceptació
26/07/2013 Ajuntament de Teià Resolució pendent d'acceptació
09/08/2013 Ajuntament de Teià Resposta a la resolució pendent d'acceptació
17/12/2013 Ajuntament de Teià No irregularitat