El Síndic recorda que l'article 18 de la Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i de drets i obligacions en matèria d'informació i documentació clínica, i l'article 13 de la Llei 21/2000, de 29 de desembre, sobre els drets d'informació concernent la salut i l'autonomia del pacient, atorguen als pacients el dret a accedir a la documentació de la seva història clínica i a obtenir una còpia de les dades que hi figuren, sense que s'especifiqui cap tipus de contraprestació i com a part del dret a la resta de prestacions del catàleg (Reial decret 1030/2006, de 15 de setembre).
Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament de Salut:
- Que es compleixi el dret de la persona interessada a accedir a la documentació esmentada de la seva història clínica i ha obtenir una còpia de la prova radiodiagnòstica.
- Que es pugui accedir a la documentació clínica sense cap tipus de contraprestació, ja que forma part del drets dels usuaris a les prestacions sanitàries previstes en la cartera de serveis comuns del Sistema Nacional de Salut.
- Que es faciliti als usuaris del Sistema Nacional de Salut els serveis d'informació de forma gratuïta, per la qual cosa caldria esmenar l'error d'interpretació de la norma i retornar a la persona interessada els 10 euros cobrats indegudament.
Per això, sens perjudici que en un futur es pugui regular el cobrament de determinats serveis, atesa la persistent conjuntura de crisi econòmica en l'àmbit sanitari, un cop elaborada la reglamentació corresponent, el Síndic entén que el cobrament dels 10 euros a la persona interessada va ser irregular, sobretot tenint en compte que no se la va informar de les possibilitats o alternatives al cobrament, i que, per tant, es vulnera la legislació esmentada i el principi d'equitat en l'accés previst a l'article 3 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat. Per això, el Síndic suggereix al Departament de Salut que s'adoptin les mesures oportunes per tal d'iniciar el procediment de devolució i pagament a la persona interessada i que se li retorni la quantitat que va abonar al més aviat possible.