Resolució
Q-01074/2010 Disconformitat amb un expedient sancionador incoat per l'Ajuntament d'Igualada per la comissió d'una infracció a la normativa de circulació viària

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 05/03/2010
Data de l'últim moviment 25/02/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Igualada Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Diputació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'expedient sancionador incoat contra ell per l'Ajuntament d'Igualada per la comissió d'una infracció a la normativa de circulació viària, concretament per estacionar el vehicle en zona de minusvàlid amb una targeta per a persones amb discapacitat que no tenia el format autoritzat

Exposa que va formular al·legacions, que van ser desestimades per resolució de l'alcaldia de 9 de setembre de 2009. 

Posteriorment, l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona va iniciar el procediment de constrenyiment, si bé en la carta de pagament que va notificar al reclamant havia variat el tipus d'infracció que s'imputava al presumpte infractor, de manera que s'hi reflectia ?estacionar el vehicle en zona senyalitzada per a càrrega i descàrrega?

Contingut

El Síndic considera que en l'àmbit del dret administratiu no es pot acceptar el fet que l'agent de l'autoritat estengués una denúncia i no determinés amb precisió el tipus d'infracció que va cometre l'infractor, ja que per això existeix una tipificació legal i normativa de les infraccions.

Però a més d'aquesta manca de concreció en la tipificació de la infracció comesa, quan es va traslladar l'expedient a l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona, l'expedient es va tramitar com si el reclamant hagués comés un altre tipus d'infracció (estacionar el vehicle en zona senyalitzada per càrrega i descàrrega).
 
En vista d'aquests fets, el Síndic entén que en la tramitació de l'expedient incoat al reclamant s'han produït un seguit d'incidències administratives amb les quals s'han vulnerat principis com el de tipicitat, que ha de presidir tot procediment administratiu sancionador.

En aquest mateix sentit, el Síndic considera que tampoc no es va iniciar correctament l'expedient, ja que en el moment que l'agent local va estendre la denúncia i va motivar les causes per les quals s'havia denunciat inicialment el reclamant, es va originar una confusió amb la targeta de persona amb discapacitat que no obeïa a cap observació legalment establerta i que l'únic que va ocasionar va ser una confusió en la tramitació de la primera part de l'expedient.

Per tot això, el Síndic ha suggerit a l'Ajuntament d'Igualada que un cop adoptats els acords i les resolucions que corresponguin en dret, deixi sense efecte l'expedient sancionador de trànsit incoat al promotor de la queixa i la sanció que se li va imposar. I que, en conseqüència, li sigui retornat l'import de la sanció de referència que va abonar, més els interessos de demora corresponents.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/05/2010 Ajuntament d'Igualada Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/10/2010 Ajuntament d'Igualada Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/12/2010 Ajuntament d'Igualada Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/03/2011 Organisme de Gestió Tributària Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/03/2011 Ajuntament d'Igualada Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/05/2011 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/05/2011 Ajuntament d'Igualada Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/06/2012 Organisme de Gestió Tributària Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/06/2012 Ajuntament d'Igualada Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Organisme de Gestió Tributària Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Ajuntament d'Igualada Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/02/2013 Organisme de Gestió Tributària Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/02/2013 Ajuntament d'Igualada Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/02/2013 Organisme de Gestió Tributària Resolució
22/02/2013 Ajuntament d'Igualada Resolució
25/02/2013 Organisme de Gestió Tributària Seguiment finalitzat
25/02/2013 Ajuntament d'Igualada Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)