Resolució
Q-01075/2012 Queixa per la manca de resposta de l'Ajuntament de Vidreres a una sèrie de sol·licituds per inscriure un partit polític al registre municipal d'associacions

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 17/02/2012
Data de l'últim moviment 29/05/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Vidreres Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

D'una banda, la promotora de la queixa, en qualitat de coordinadora d'un partit polític de Vidreres, manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament d'aquest municipi a diverses instàncies que hi va presentar entre el 17 d'agost de 2011 i el 29 de novembre de 2011.

I de l'altra, assenyala que va demanar que el seu partit polític fos considerat una entitat del poble i que, com a tal, fos inscrit en el registre d'entitats, però que ha trobat moltes dificultats per aconseguir-ho.

Contingut

En relació amb aquest assumpte, l'Ajuntament va trametre un primer informe segons el qual s'havia donat resposta a les peticions de la persona interessada i se li havia enviat un requeriment per tal que aportés còpia compulsada dels estatuts i el NIF de l'associació per tal de poder procedir a la inscripció, però que la persona interessada no ho va aportar.

Posteriorment, va tenir lloc una reunió entre l'Ajuntament i el Síndic, en què el consistori va comunicar que hi havia alguns assumptes sense respondre i va plantejar la preocupació per la freqüència amb què la promotora de la queixa s'adreça a les diferents instàncies de l'administració municipal i sobre l'alt nombre d'instàncies que ha presentat durant l'actual legislatura. Exposa que resulta molt difícil atendre totes les seves peticions i, paral·lelament, atendre altres obligacions municipals, atès que es tracta d'un ajuntament petit i amb pocs recursos.

Atesa aquesta informació, el Síndic trasllada a l'Ajuntament les consideracions següents:

En primer lloc, en relació amb la inscripció del partit polític de la persona interessada al registre d'associacions del municipi, un cop revisat el Reglament orgànic municipal (en endavant ROM), el Síndic entén que aquesta norma no especifica si els documents que cal aportar han de ser entregats en original, còpia compulsada o còpia simple. A falta d'una regulació específica, el Síndic considera que correspon a l'Ajuntament prendre una decisió, sempre vetllant per què es compleixin els objectius de la norma i no es restringeixi els drets de participació dels ciutadans. 

En segon lloc, quant a la queixa per la manca de resposta a algunes instàncies presentades per la persona interessada durant l'any 2011, el Síndic entén que l'Ajuntament ha anat contestant les seves sol·licituds, tot i que és conscient que hi ha assumptes que estan pendents de resposta.

En aquest sentit, el Síndic recorda que d'acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el termini de resposta que té l'Administració davant les sol·licitud d'accés que li formulin les persones interessades en termes generals és de tres mesos a comptar de la data de registre de la petició. A més, l'article 70 del ROM estableix que ?sol·licitada la consulta, si en termini de 15 dies naturals no hi ha resposta, s'entendrà formalment concedida. En qualsevol cas la denegació haurà de ser motivada.?

Per tant, el Síndic considera que la persona interessada ha seguit les pautes establertes en la normativa esmentada, per la qual cosa cal reconèixer l'incompliment de l'administració municipal dels terminis de resposta establerts per la mateixa corporació.

A més, el Síndic considera que ni el volum de sol·licituds ni la possible precarietat dels recursos municipals han de servir d'excusa perquè l'equip de govern incompleixi els terminis legalment establerts per donar reposat a les peticions que li formulen els ciutadans. 

Atès tot el que s'ha exposat, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Vidreres que doni resposta com més aviat millor a totes les peticions que ha presentat la promotora de la queixa. 

També li suggereix que estableixi un sistema de control que permeti deixar constància de les entrades i sortides de sol·licituds i respostes, en tots els casos.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/03/2012 Ajuntament de Vidreres Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/04/2012 Ajuntament de Vidreres Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/06/2012 Ajuntament de Vidreres Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/07/2012 Ajuntament de Vidreres Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/07/2012 Ajuntament de Vidreres Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/08/2012 Ajuntament de Vidreres Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/10/2012 Ajuntament de Vidreres Resolució
29/05/2013 Ajuntament de Vidreres Seguiment finalitzat