Resolució
Q-01091/2011 Manca de resolució del Departament de Benestar Social i Família d'una sol·licitud de revisió del reconeixement de la situació de dependència.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 25/02/2011
Data de l'últim moviment 11/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb relació al procediment de reconeixement de la situació de la dependència i el dret a les prestacions i als serveis vinculats que es va iniciar a nom de la seva mare.

En aquest cas, de la informació de què es disposa, se'n desprèn el següent:

En data 21 de desembre de 2007 es va presentar la sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència de la persona interessada.

En data 27 de maig de 2008 es va dictar resolució per la qual es reconeixia a la persona interessada un grau I nivell 1 de dependència.

En data 18 de juny de 2009 es va sol·licitar la revisió del grau i nivell de dependència.

En data 11 de febrer de 2010 es va dictar resolució per la qual es reconeixia a la persona interessada un grau II nivell 2 de dependència.

En data 7 de setembre de 2010 es va tornar a sol·licitar la revisió de la situació de dependència per empitjorament de l'estat de salut

En data 10 de desembre de 2010 la persona interessada va morir.

En data 7 de gener de 2011 se li va reconèixer un grau III nivell 1 de dependència. El mateix dia es va informar la promotora que l'equip de valoració de la dependència aniria a visitar la seva mare per elaborar el Pla individualitzat d'atenció (en endavant PIA).

Atès que no s'ha dictat cap resolució PIA, no es reconeixen a la persona interessada els drets derivats de la situació de la dependència.

Contingut

La qüestió de fons que ha motivat aquesta queixa es correspon amb la problemàtica general dels procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions i als serveis vinculats en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol·licitant.

En relació amb aquest assumpte, l'anterior Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) va informar que s'aplicarien els criteris recollits a les Instruccions 10/2009, segons les quals només es reconeixeria el dret a percebre les prestacions econòmiques derivades de la situació de dependència en els casos en què la defunció de la persona es produís després de la resolució d'aprovació del PIA. Alhora, el DASC indicava que estava a l'espera que l'Administració de l'Estat adoptés una decisió sobre aquesta qüestió i que, mentre això no es fes, s'aplicarien les previsions de les instruccions esmentades.

Segons aquesta informació, el Síndic entén que, pel que fa a la problemàtica general, les seves recomanacions no han estat acceptades.

Tanmateix, actualment aquesta institució està tramitant l'actuació d'ofici 00860/11 relativa novament a aquesta temàtica, sobre procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i a les prestacions vinculades en què s'ha produït la defunció de la persona sol·licitant, i que va ser motivada, d'una banda, per les situacions d'aquests tipus que es plantegen en les queixes rebudes al Síndic i pel pla d'actuacions del Departament exposat el 15 de febrer davant la Comissió de Benestar, Família i Immigració del Parlament de Catalunya, que planteja entre les actuacions prioritàries la resolució dels procediments en què s'ha produït la defunció de la persona sol·licitant; i d'altra banda, per informacions publicades segons les quals es preveu el reconeixement de prestacions en determinats casos.

D'altra banda, pel que fa a aquest cas concret, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que, tal com disposa l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, les administracions tenen el deure de dictar resolució expressa sobre tots els procediments, i de notificar-la a les persones interessades, amb les úniques excepcions que són previstes expressament pels preceptes esmentats.

En el mateix sentit, l'article 22 d) del mateix cos legal, estableix el dret dels ciutadans a obtenir una resolució expressa i que se'ls notifiqui dins del termini legalment establert.

Per això, i per concloure finalment aquesta queixa, el Síndic recorda al Departament la necessitat que tingui en compte i respecti les formalitats i els requisits establerts, especialment pel que fa a dictar resolució expressa i comunicar-la a les persones interessades.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució