Resolució
Q-01092/2009 Denegació del dret d'accés a informació per manca de resposta de l'Ajuntament d'Abrera a diverses sol·licituds d'un grup municipal.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 04/03/2009
Data de l'últim moviment 18/05/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Abrera Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La portaveu d'un grup municipal d'Abrera exposa determinades incidències en l'exercici del dret a obtenir la informació relativa als afers municipals, necessària per a l'exercici de les seves funcions.

De la documentació que ha facilitat la promotora de la queixa es desprèn que el 21 de gener de 2009 va comparèixer a la Unitat de Suport a Serveis Generals de l'Ajuntament per manifestar quines peticions d'informació l'Ajuntament encara no havia respost, i adjunta una còpia de la diligència de la compareixença.

Recentment, la promotora ha informat que algunes de les peticions d'informació incorporades a aquesta diligència ja ha estat respostes, però que encara continuen pendents cinc sol·licituds.

Contingut

L'Ajuntament manifesta que en cap moment s'ha denegat l'accés a la informació requerida i que la majoria de les peticions han estat contestades en els darrers mesos, llevat d'aquella en què la promotora demanava, el 23 de setembre de 2008, una còpia electrònica dels estatuts vigents del casal d'avis d'Abrera, i d'aquella en què demanava l'elaboració d'un informe sobre un expedient d'obres municipal, sol·licitat el 24 de març de 2009.

Així mateix, el consistori explica que els retards en la tramesa d'informació o en l'accés a la informació són produïts pel gran volum de treball que té el departament encarregat de facilitar-la o d'elaborar-la.

El Síndic recorda que l'article 164 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, regula el dret d'informació dels membres de les corporacions locals. En relació amb la informació que no és d'accés directe, l'apartat 3 d'aquest article determina que la sol·licitud d'informació s'entén acceptada per silenci administratiu si no es dicta resolució denegatòria en el termini de quatre dies a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud. 

Algunes de les sol·licituds d'informació que són objecte dels escrits de queixa es van formular l'any 2008 i, segons es desprèn de la comunicació municipal, s'han atès els darrers mesos. D'acord amb el marc normatiu citat, el Síndic creu que aquestes sol·licituds s'haurien d'haver atès amb més celeritat, ja que estaven acceptades per silenci administratiu en no dictar resolució denegatòria en el termini indicat.
 
Si bé les incidències que exposa el consistori, relacionades amb el gran volum de treball del departament que ha de gestionar aquestes peticions, poden ocasionar alguna demora, aquests retards són de difícil comprensió quan es tracta de més d'un any i el que es demana és, per exemple, un document públic en format electrònic.

En aquest cas, el Síndic considera que cal tenir en compte la transcendència que té la demora en el lliurament d'aquesta informació en l'exercici efectiu del dret a participar en els assumptes públics reconegut a l'article 23 de la Constitució. 

En aquest sentit, el Síndic pensa que és il·lustratiu el que exposa el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, a la sentència de 17 de març de 2008, per resoldre un supòsit de fet assimilable a aquest, quan determina que "(...) la previsión del acceso del cargo electo a la información obrante en los servicios municipales, y en su caso copia de dichos antecedentes, tiene carácter instrumental de la función representativa encomendada, como es la de control y fiscalización de la acción de gobierno en el caso de los regidores que no tienen delegadas funciones; como que, por ello, el derecho del concejal a ejercer su cargo para hacer efectivo, mediante ese ejercicio, el derecho fundamental de los vecinos a participar a través de sus representantes en la política municipal no queda cumplido con la entrega de la información o documentación, sino con aquello en condiciones que permita la efectividad del resultado trascendente a que responde el acceso a la información, lo que no ocurre cuando la información proporcionada al cargo electo más de dos años después de la fecha de la primera de las solicitudes y una vez finalizó el mandato para el que fue elegido, con la definitiva frustración del ejercicio nuclear de la función representativa en el gobierno municipal que ello comportó".

En conseqüència, el Síndic suggereix que, per complir el règim legal d'aplicació, l'Ajuntament adopti mesures organitzatives que permetin minorar demores com les exposades, a fi i efecte de facilitar la informació municipal als regidors dins del termini previst legalment perquè l'accés esdevingui efectiu.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/04/2009 Ajuntament d'Abrera Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/05/2009 Ajuntament d'Abrera Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/12/2009 Ajuntament d'Abrera Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/01/2010 Ajuntament d'Abrera Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/06/2010 Ajuntament d'Abrera Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/11/2010 Ajuntament d'Abrera Reiteració posterior a la primera
18/05/2011 Ajuntament d'Abrera Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya- DOGC.3887 (20/05/2003)
Constitució Espanyola- BOE.311 (29/12/1978)

Jurisprudència

Típus Tribunal Jurisprudència

Sentència Tribunal Superior de Justícia TSJ Cataluña (Sala de lo Contencioso-Administrativo, Sección 2ª), sentencia núm. 244/2008 de 17 marzo.

Expedients Relacionats

Q-05042/2009