Resolució
Q-01138/2010 Manca de resposta del Departament d'Educació a una reclamació perquè la sol·licitud de carnet de família monoparental sigui vàlida per a la preinscripció escolar.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 09/03/2010
Data de l'últim moviment 17/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora es queixa del procediment d'emissió del carnet de família monoparental i la seva acreditació en el procés de preinscripció i matrícula als centres docents.

La persona interessada manifesta haver tingut coneixement que algunes persones que sol·licitaven l'emissió del carnet de família monoparental per aportar-lo al procés de preinscripció van obtenir el carnet el mateix dia de la seva sol·licitud perquè es van s'adreçar a les oficines del Departament d'Acció Social i Ciutadania de l'avinguda del Paral·lel de Barcelona.

La persona interessada manifesta el desacord amb el que considera una discriminació en el tracte als sol·licitants del carnet, atès que molts d'ells no van tenir coneixement ni van ser informats de l'existència d'un procediment de tramitació urgent del carnet in o l'han obtingut a temps per aportar-lo al procés de preinscripció, en seguir-se el procediment establert.

Contingut

Vist el que va exposar l'anterior Departament d'Educació al Síndic, s'entén que aquest departament va adoptar mesures en relació amb la situació plantejada, atès el caràcter excepcional de la situació i el fet que no era atribuïble únicament als alumnes afectats. 

Tanmateix, pel que fa a la resposta a les reclamacions de les persones interessades, el Síndic considera que el fet que els afectats hagin pogut accedir finalment al centre demanat en primera opció no fa decaure el seu dret a obtenir una resposta expressa a la seva reclamació. D'una banda perquè és un dret que els reconeix tant la llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que estableix que el silenci administratiu no exclou el deure de resposta de l'Administració, com la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del dret de petició.

D'altra banda, i des d'un punt de vista material, cal considerar que aquest cas es tractava d'una situació excepcional, amb un alt grau d'incertesa per a les famílies afectades, que veien perillar la possibilitat d'acreditar el compliment d'un dels criteris de prioritat d'accés als centres tot i haver demanat el carnet, i que es va resoldre en part també amb una solució excepcional, no prevista a la norma i per tant no previsible d'entrada per aquestes persones interessades.

D'acord amb això, el Síndic entén que el Departament d'Educació hauria d'haver respost les reclamacions rebudes de les famílies, i suggereix que doni contesta i els informi de les actuacions que s'han dut a terme.

D'altra banda, l'anterior Departament d'Acció Social i Ciutadania informa que el 26 de gener de 2010 es va aprovar l'Acord de Govern pel qual s'equiparaven les famílies monoparentals a les nombroses en el procés de preinscripció escolar del curs 2010-2011. I per la seva banda, el Departament d'Educació va obrir el període de preinscripció escolar el dia 2 de febrer i el va tancar el dia 16 del mateix mes.

Tenint en compte la possible presentació massiva de sol·licituds a efectes de preinscripció escolar, s'informa que del 26 de gener al 16 de febrer de 2010 la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania va reforçar l'equip gestor dels títols de família monoparental. Així mateix, se'n va facilitar la recollida en mà a la seu d'aquesta Secretaria en comptes de trametre'ls per correu certificat, per a totes les famílies que així ho van expressar per tal de disposar del títol dins del termini de preinscripció escolar. Finalment, s'assenyala que es va mantenir una estreta coordinació amb els serveis d'atenció a la ciutadania (012, 900 300 500, oficines d'atenció ciutadana i punts d'atenció ciutadana).

Finalment, s'assenyala que la resposta de la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania no va suposar un alteració del procediment establert legalment sinó l'establiment de mesures puntuals per tal de donar resposta a una necessitat específica de la ciutadania.

En vista d'aquesta informació, es finalitza la intervenció en aquest assumpte, ja que es va resoldre l'assumpte objecte de queixa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/04/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/05/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/06/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
25/08/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei orgànica 4/2001, reguladora del dret de petició- BOE.272 (13/11/2001)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)

Expedients Relacionats

Q-00977/2010