Resolució
Q-01150/2009 Manca de resposta del Departament Governació i Administracions Públiques a una denúncia per vulneració de la Llei de protecció de dades.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 06/03/2009
Data de l'últim moviment 05/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Governació i Relacions Institucionals Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor, secretari d'un sindicat, mostra la seva disconformitat amb la manca de resposta del Departament Governació i Administracions Públiques a un escrit, que va presentar el 24 d'octubre de 2008, de denúncia per vulneració de la Llei de protecció de dades.

La persona interessada explica que, en aquest escrit, denunciava que la Subdirecció General d'Assistència Jurídica i Règim Local havia demanat a l'Ajuntament d'Abrera una còpia d'una petició que el sindicat li havia formulat i que, un cop la va obtenir, la va lliurar a un grup polític, tot i que el sindicat no va donar prèviament l'autorització per facilitar aquesta informació.

Contingut

L'anterior Departament de Governació i Administracions Públiques exposava que, per tramitar  una reclamació d'un grup municipal a l'Ajuntament d'Abrera sobre un decret d'alcaldia de reestructuració del Departament d'Esports del consistori, va demanar a l'Ajuntament informació sobre aquell decret. Posteriorment, va traslladar als reclamants la informació facilitada per l'Ajuntament d'Abrera, que incloïa, juntament amb el Decret d'alcaldia indicat, el recurs que el representant del sindicat hi va formular en contra i la notificació a aquell representant de la resolució del recurs.  

També assenyalava que, quan rep una reclamació o queixa relativa a l'actuació d'un ens local, per tal de poder donar-li resposta, el procediment que segueix la Direcció General d'Administració Local consisteix a demanar informació a l'ens local sobre l'objecte de la queixa i traslladar posteriorment aquesta informació al reclamant.   

Així mateix, destacava que l'actuació de la Direcció General esmentada ha de ser respectuosa amb el principi constitucional d'autonomia local i amb la reserva als tribunals de justícia de la potestat de control de legalitat sobre els actes, els acords i les disposicions dels ens locals. 

Primerament, atès que la queixa feia referència a la manca de resposta a l'escrit presentat pel sindicat, el Síndic va assenyalar que calia traslladar-li el contingut de la resposta que el Departament va facilitar. Malgrat el temps transcorregut des d'aleshores, no es té constància que s'hagi fet així. Per aquest motiu, el Síndic demana a l'actual Departament de Governació i Relacions Institucionals que verifiqui si es va donar resposta escrita a aquella reclamació. 

Pel que fa al fons de l'assumpte, el promotor de la queixa plantejava que l'actuació de la Direcció General d'Administració Local, en donar trasllat a un tercer del recurs que va formular contra un acte de l'Ajuntament d'Abrera i la resposta obtinguda, va vulnerar les normes de protecció de dades personals. 

Pel que fa a aquesta qüestió, el Síndic recorda que, efectivament, la comunicació a tercers d'informació que contingui dades personals requereix el consentiment del titular, llevat dels casos expressament previstos a la legislació de protecció de dades. Aquest consentiment ha de ser exprés i escrit, quan es tracta de dades especialment protegides, com ho és la relativa a la filiació sindical de qui formulava el recurs de reposició en nom del sindicat.  

En aquest sentit, el trasllat d'una còpia de documents que continguin dades personals a algú diferent del titular d'aquestes dades s'ha de considerar comunicació de dades personals, de conformitat amb allò establert a l'article 3, lletra i) de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades, que defineix com a cessió o comunicació de dades personals "qualsevol revelació de dades efectuada a una persona diferent de l'interessat".  

Aquesta comunicació o cessió de dades només es pot considerar pertinent si es fa per al compliment de finalitats directament relacionades amb les funcions legítimes del cedent i el cessionari i compta amb el consentiment de l'afectat, de conformitat amb allò establert a l'article 11 de la mateixa Llei. El mateix precepte relaciona els supòsits en què no és necessari aquest consentiment per cedir les dades a un tercer, entre els quals destaca els supòsits en què la cessió estigui autoritzada per una Llei.   

D'altra banda, d'acord amb allò establert a l'article 7.2 de la mateixa Llei, aquest consentiment ha de ser exprés i per escrit quan les dades tenen el caràcter d'especialment protegides, com és el cas de les relatives a la filiació sindical.  

Així, doncs, el Síndic entén que cap dels dos requisits -consentiment del titular i adequació a l'exercici de les funcions de cedent i cessionari- es compleix en el cas objecte de queixa, ja que no consta el consentiment exprés i escrit de l'afectat ni es desprèn de la resposta rebuda al seu dia que es va obtenir prèviament. 

Tampoc en la informació rebuda s'assenyala que concorri en aquest cas cap dels supòsits en què no és necessari el requisit de consentiment previ del titular de les dades per cedir-les a tercers.  

D'altra banda, pel que fa al requisit que la comunicació de dades tingui per objecte el compliment de les funcions de cedent i cessionari, cal tenir en compte que el recurs formulat pel representant sindical i la notificació posterior de la Resolució no eren l'objecte de la reclamació formulada a la Direcció General d'Administració Local ni consta que els reclamants l'haguessin demanat, de manera que no es pot entendre que la comunicació de dades al reclamant es fes en exercici de la funció de tramitació i resolució d'aquella reclamació, encara que les dades figuressin en la documentació tramesa per l'Ajuntament d'Abrera.  

Des d'aquesta perspectiva, a la infracció d'allò establert a l'article 11 de la Llei orgànica 15/1999, que comporta, en aquest cas, la cessió de dades personals sense consentiment, cal afegir-hi la manca d'idoneïtat de les dades, amb la finalitat pretesa de l'exercici de la funció de tramitació de la reclamació. En aquest sentit, el Síndic recorda que l'article 4 de la Llei indicada estableix que el tractament -en aquest cas la comunicació de dades- s'ha de limitar a aquelles dades que són necessàries, pertinents i no excessives per a la realització de la finalitat pretesa. 

D'acord amb les consideracions precedents, el Síndic conclou que, en el cas plantejat, la comunicació als reclamants de les dades que identifiquen l'organització sindical i la persona que, en representació seva, va formular recurs contra el Decret d'alcaldia sobre la reestructuració del Departament d'Esports de l'Ajuntament d'Abrera és contrari a la legislació sobre protecció de dades. 

Més enllà del cas concret que va motivar aquesta actuació, el Síndic suggereix al Departament de Governació i Relacions Institucionals que adopti les mesures oportunes per tal que, sense alterar el procediment general de tramitació de reclamacions relatives a actuacions d'ens locals que segueix la Direcció General d'Administració Local, es tingui especial cura a traslladar als reclamants informació que contingui dades personals només quan estigui estrictament relacionada amb la reclamació formulada. També suggereix vetllar perquè aquesta comunicació de dades personals de tercers no es faci sense el seu consentiment, llevat dels supòsits en què aquest consentiment no és necessari, d'acord amb la legislació de protecció de dades personals i les normes sectorials que en cada cas siguin d'aplicació. 

Posteriorment, el Departament de Governació i Relacions Institucionals ha comunicat al Síndic que ha donat resposta a l'escrit del promotor. 

Així doncs, un cop constatada aquesta resposta, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/04/2009 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/05/2009 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/05/2009 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/07/2009 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/10/2009 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/01/2010 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/03/2010 Departament de Governació i Administracions Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Governació i Relacions Institucionals Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/02/2011 Departament de Governació i Relacions Institucionals Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/03/2011 Departament de Governació i Relacions Institucionals Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/04/2011 Departament de Governació i Relacions Institucionals Resolució