El juliol de 2009, el Ple de l'Ajuntament va aprovar la modificació del pressupost d'urbanització de la plaça Major. El Síndic constata que el tancament de l'obra d'urbanització va ser d'un import que va comportar un increment del 47,54% respecte del preu d'adjudicació.
Per aquest motiu, el Síndic recorda a l'Ajuntament que el règim general de la realització de les obres locals ordinàries és que aquestes obres s'han d'executar d'acord amb el projecte o amb l'altra documentació tècnica, si escau, que els serveixi de base. La introducció de modificacions en el projecte s'ha d'adequar als articles 42 a 45 del Decret 179/1995, de 13 de juny, que aprova el reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals, i que determina, entre d'altres, el procediment que s'ha de dur a terme de forma preceptiva i la necessitat de revisar el projecte en cas que les modificacions introduïdes representin una variació de més del 20% del pressupost de l'obra o bé comportin una alteració substancial del projecte inicial.
D'altra banda, el Síndic constata que els promotors de la queixa van presentar diverses instàncies a l'Ajuntament en què sol·licitaven informació i documentació que justifiqués l'augment del pressupost en la realització de les obres, i també la còpia de l'expedient d'obres referit a la segona fase d'execució.
L'Ajuntament manifesta que l'acord del ple de modificació del pressupost va ser exposat en públic al Butlletí Oficial de la Província, i que la resposta a la instància va ser emesa el setembre de 2009.
D'acord amb aquesta informació, el Síndic observa que els escrits es van formular el gener de 2007 i no van ser contestats fins al setembre de 2009, un cop transcorregut, doncs, el termini d'informació pública i d'audiència als ciutadans.
Per aquest motiu, el Síndic considera que cal tenir en compte la transcendència que té la demora en l'entrega d'aquesta informació en l'exercici efectiu del dret a participar en els assumptes públics reconegut a l'article 23 de la Constitució.