El Síndic ha rebut una queixa promoguda per l'Assamblea d'Aturats i Aturades de Granollers, relativa a la taxa per la renovació i reposició de la targeta sanitària individual.
Un cop estudiada a fons aquesta qüestió, el Síndic fa les consideracions següents:
1. En relació amb els beneficis fiscals que comporta la taxa
Dins dels supòsits regulats a l'efecte de l'exempció del pagament, no n'hi ha cap que estigui vinculat a la capacitat econòmica dels subjectes passius.
L'article 31 de la Constitució disposa que tothom contribuirà al sosteniment de les depeses públiques d'acord amb la seva capacitat econòmica mitjançant un sistema tributari just inspirat en els principis d'igualtat i progressivitat que, en cap cas, tindrà abast confiscatori. En el mateix sentit, l'article 3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, estableix que l'ordenació del sistema tributari es basa en la capacitat econòmica de les persones obligades a satisfer els tributs i en els principis de justícia, generalitat, igualtat, progressivitat, distribució equitativa de la càrrega tributària i no confiscatorietat. I l'article 1.2-8.5 del Decret legislatiu 3/2008, de 25 de juny, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de taxes i preus públics de la Generalitat de Catalunya, estableix que sempre que la taxa ho permeti les quotes s'han de fixar en funció de la capacitat econòmica dels obligats al pagament.
D'acord amb això, el Síndic suggereix al Departament de Salut que valori la possibilitat de regular beneficis fiscals que han de comportar una exempció o bonificació en el pagament de la quota de la taxa vinculats a la capacitat econòmica dels subjectes passius, amb la finalitat de donar empara a les persones amb situacions econòmiques més vulnerables.
2. En relació amb la gestió de la taxa
D'acord amb la resolució SLT/427/2014, de 25 de febrer, la sol·licitud de la targeta sanitària s'ha de fer presencialment al centre d'atenció primària corresponent, on es lliura a la persona sol·licitant el model de liquidació de la taxa per a la renovació i reposició de la targeta sanitària individual. La persona interessada ha d'adreçar-se a l'entitat bancària, satisfer la taxa i tornar al CAP i lliurar el model de liquidació juntament amb el corresponent document acreditatiu de pagament.
En vista d'aquesta informació, el Síndic suggereix al Departament que cerqui alternatives de gestió de la taxa que comportin una simplificació de les actuacions i sobretot de les que han de dur a terme els ciutadans.
3. En relació amb els mitjans de pagament
D'acord amb la informació de què es disposa, els mitjans de pagament de la taxa establerts comporten que els contribuents només poden acudir a una entitat bancària i, a més, han de disposar d'una targeta bancària de la mateixa entitat, ja que és requerida per fer el pagament mitjançant el terminal ServiCaixa o banca electrònica.
El Síndic posa de manifest que cal garantir la igualtat de condicions per a tots els ciutadans en el compliment de les seves obligacions de pagament a l'Administració, i que els mitjans de pagament han de ser suficientment amplis i accessibles per no crear situacions de greuge comparatiu entre els ciutadans, sempre dins de les possibilitats de gestió i eficàcia de l'activitat administrativa.
Per tant, el Síndic suggereix al Departament que ampliï les formes i els mitjans de pagament per fer efectiva la igualtat de condicions dels ciutadans en l'accés als serveis públics i la igualtat de condicions per fer efectiu el compliment de les seves obligacions tributàries.