La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la sanció imposada al seu fill, alumne d'una escola de Sant Carles de la Ràpita, de no participar a les colònies escolars, ja que no considera que el motiu sigui suficient.
Segons apunta, en el full d'incidències de la classe consten dues referències al seu fill, per haver desobeït la mestra d'educació física i la mestra de religió. Amb tot, segons afegeix, aquestes incidències ja van tenir el seu càstig: més d'una setmana sense anar al pati i fer un treball tot sol quan la resta de companys el feien en grup.
La promotora també afegeix la seva disconformitat amb la manera que el centre li ho ha comunicat, a través del seu fill.
Finalment, també exposa que en una reunió posterior amb la direcció del centre, es va mencionar com un dels motius del càstig que les colònies escolars tindrien lloc per primer any a un lloc diferent de l'habitual, desconegut pel centre, i que si deixaven el seu fill a casa garantien poder fer la sortida amb més tranquil·litat.
El Síndic recorda al Departament d'Ensenyament que, d'acord amb el que estableix la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, qualsevol alumne té dret a participar en les activitats educatives que organitza el centre en igualtat d'oportunitats.
Aquest dret només queda condicionat a la comissió d'alguna falta tipificada com a greument perjudicial per a la convivència en el centre educatiu per part de l'alumne, un cop incoat i resolt l'expedient sancionador corresponent, o a l'adopció d'una mesura cautelar per part de la direcció del centre, només amb caràcter excepcional, mentre es dóna tràmit i no s'ha resolt el procediment sancionador.
Així, tant si la denegació a participar a les colònies escolars correspon a una mesura sancionadora com si correspon a una mesura cautelar, de caràcter provisional i excepcional, aquesta decisió ha d'estar precedida de la incoació d'un expedient sancionador, convenientment motivat. El Síndic considera irregular, doncs, negar la participació d'un alumne a una sortida escolar sense que s'hagi incoat aquest expedient sancionador.
Fetes aquestes consideracions, doncs, el Síndic demana que en el futur la direcció del centre incoï l'expedient sancionador corresponent en cas de privar l'alumne d'assistir a les colònies escolars, que és una de les sancions previstes en l'ordenament jurídic per a les conductes greument perjudicials per a la convivència al centre.
Pel que fa a la naturalesa de la conducta que motiva la incoació de l'expedient corresponent, convé recordar que una conducta de desobediència reiterada d'un alumne a les normes de convivència pot ser objecte de sanció com a conducta greument perjudicial per a la convivència del centre, d'acord amb el que estableix l'ordenament jurídic vigent, simplement pel seu caràcter reiteratiu.
En cas que la conducta no sigui considerada greument perjudicial per a la convivència del centre, les mesures correctores que cal aplicar han de quedar definides en les normes d'organització i funcionament del centre, d'acord amb el que estableix el Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius.
Així, en la línia del que ja expressa la Inspecció educativa, el Síndic demana a la direcció del centre que adapti les normes d'organització i funcionament del centre a la normativa vigent.