Resolució
AO-01252/2014 Actuació d'ofici iniciada arran de la visita de l'Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura al Centre Penitenciari d'Homes de Barcelona

Matèries
Seguretat ciutadana i justícia
Administració de justícia
Mecanisme Català de Prevenció de la Tortura
Data d'inici 26/02/2014
Data de l'últim moviment 14/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Justícia Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

El dia 30 de gener de 2014 l'Equip de Treball de l'Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura (en endavant ACPT), acompanyat per la doctora que recentment s'ha incorporat a l'equip, va visitar el Centre Penitenciari d'Homes de Barcelona, concretament el Departament d'Infermeria i la sisena galeria.

Contingut

Les conclusions i recomanacions que l'ACPT ha recollit en relació amb el Centre Penitenciari d'Homes de Barcelona són les següents:

1. Tenint en compte que el Departament d'Infermeria és un entorn terapèutic en què les mesures restrictives com ara les contencions i l'aïllament responen a criteris mèdics, en les mateixes condicions que el tractament que rebrien els interns com a pacients en centres civils, es recomana la revisió dels aspectes de seguretat clínica o del pacient de la Circular 3/2004 (exemple: posició de contenció).

2. Es recomana habilitar al Departament d'Infermeria habitacions específiques per a contenció i/o aïllament amb videovigilància, de manera que s'asseguri el nivell d'observació contínua que requereixen aquest tipus de mesures.

3. Es recomana elaborar un protocol sanitari d'actuació, més específic i detallat que la Circular 3/2004, que hauria d'establir els registres necessaris en la indicació i el seguiment de les mesures de contenció i aïllament, més enllà del registre sense variables preestablertes al curs clínic del pacient. Així mateix, també es considera d'utilitat l'elaboració d'un registre separat del nombre i les característiques de les mesures restrictives que s'utilitzen en la unitat.   

4. Per garantir una aplicació correcta de les mesures de contenció es recomana que hi hagi un pla de formació continuada en els diversos procediments de contenció adreçada a tots els professionals i a tots els departaments en què s'apliquen aquest tipus de mesures.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/03/2014 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació
19/03/2014 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/08/2014 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació
31/07/2015 Departament de Justícia Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
14/12/2015 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació