Resolució
AO-01314/2014 Actuació d'ofici relativa als criteris emprats per establir els efectes temporals en els supòsits de reactivació de la prestació econòmica de renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 28/02/2014
Data de l'últim moviment 05/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

Durant els últims anys, el Síndic ha tractat un bon nombre de queixes relacionades amb procediments de renda mínima d'inserció, i moltes d'aquestes feien referència a situacions en què s'havia suspès la prestació per algun motiu i estava pendent la reactivació.

Quan es produeix la suspensió d'una prestació i posteriorment se'n demana la represa, la reactivació de la prestació es fa, un cop l'Administració ha fet l'anàlisi i les comprovacions oportunes, mitjançant l'adopció de la resolució administrativa corresponent.

En la tramitació d'aquestes queixes es va constatar que en molts casos la data d'efectes de represa fixada en la resolució no corresponia amb el moment en què finalitzava la causa de suspensió, sense que es concretés tampoc en la resolució el motiu per establir una data diferent. D'altra banda, la informació facilitada sobre alguns supòsits concrets evidenciava que, malgrat que amb posterioritat l'Administració admetia que la data d'efectes havia de ser anterior a la que es va establir en la resolució de represa, no es formalitzava la modificació de la resolució dictada. 

Davant d'això, atès que la informació obtinguda en els casos estudiats no permetia identificar una pauta clara sobre el criteri seguit per fixar la data d'efectes de la reactivació, el Síndic va iniciar una actuació d'ofici per tractar aquesta qüestió. 

El mes de juny de 2015, un cop estudiat a fons aquest assumpte, el Síndic va recomanar al Departament d'Empresa i Ocupació que adoptés les mesures oportunes per:

1. Incorporar en la normativa de la renda mínima d'inserció la regulació expressa de la data d'efectes de la represa de la prestació després d'un període de suspensió, amb la modificació normativa corresponent, sens perjudici de considerar també la conveniència d'introduir una regulació més específica del procediment que cal seguir per a la suspensió de la prestació.

2. Procurar que en la definició de la qüestió relativa a la data d'efectes hi hagi el mínim desfasament possible entre el moment en què finalitza la causa de suspensió i la data d'efectes de la represa. I, en aquest sentit, considerar la possibilitat que si la comunicació per part de la persona interessada de canvis en la seva situació es fa dins del termini d'un mes, la data d'efectes de la represa sigui la del moment de finalització de la causa o, si escau, el primer dia del mes següent al moment de finalització d'aquesta causa, d'acord amb les consideracions exposades en els apartats precedents. 

3. En la pràctica dels procediments, amb caràcter general, fer coincidir la data d'efectes de la represa amb la de finalització de la causa que va motivar la suspensió, sens perjudici que la resolució es dicti en un moment posterior.

4. Diferenciar clarament la data d'efectes de la represa o reactivació de la prestació del reintegrament de quanties percebudes indegudament, i evitar ?allargar? la suspensió, un cop ha finalitzat la causa que la va motivar, per rescabalar o compensar mensualitats abonades de manera indeguda. Igualment, garantir que en els casos en què sigui procedent un reintegrament, s'estableixi expressament, i s'expliciti la quantia que s'ha de reintegrar i el concepte i període a què correspon.

5. Introduir millores en el contingut de les resolucions, de manera que es justifiqui expressament la data d'efectes de la represa.

Les recomanacions 1 i 2 requereixen modificacions normatives, i les recomanacions 3, 4 i 5 no en requereixen, sinó que es refereixen a la pràctica que se segueix en els procediments.

En l'informe de resposta que el Departament va trametre el mes d'agost de 2015, s'indica, en primer lloc, que la regulació actual de la renda mínima d'inserció no és exhaustiva, i que convindria regular de forma clara la data d'efectes de la represa per als diversos supòsits de suspensió.

En aquest aspecte, doncs, el Departament també coincideix que cal modificar la normativa actual. Tot i això, fa referència a la tramitació de la iniciativa legislativa popular de la renda garantida de ciutadania i a la possibilitat que aquesta prestació substitueixi la renda mínima d'inserció. 

Respecte d'això, cal valorar que la tramitació parlamentària d'aquesta iniciativa no és obstacle per fer la modificació normativa referida. La regulació d'aquestes qüestions -procediment de suspensió i definició de la data d'efectes de la represa- entra dins d'allò que pot ser objecte de reglament i no exigeix una modificació de la llei que regula la renda mínima d'inserció. És possible, per tant, que en exercici de la potestat reglamentària es facin les modificacions normatives oportunes en aquest sentit, amb independència del procediment legislatiu sobre la proposta de renda garantida.

En segon lloc, el Departament assenyala que sempre s'ha intentat que hi hagi el mínim desfasament entre la data en què finalitza la causa de suspensió i la data d'efectes de la represa. Tanmateix, la recomanació del Síndic va més enllà, ja que fa referència específicament al contingut de la regulació de la data d'efectes.

Les dificultats que exposa l'Administració com a motius per no incorporar aquesta previsió es basen en aspectes de funcionament (que s'hagi reunit o no la Comissió, el moment en què es fa la notificació). Tanmateix, això no ha de ser un obstacle per establir normativament que la data d'efectes sigui una o una altra. La data en què es reuneixi la Comissió pot afectar, lògicament, que la resolució es dicti en un moment o en un altre, però no ha de condicionar la determinació de la data d'efectes de la represa. Així, és perfectament possible i coherent que es dicti resolució i es faci el pagament en una determinada data però que els efectes de la represa siguin, per exemple, del mes anterior. La determinació de la data d'efectes de la represa és conceptualment independent i diferenciada de les circumstàncies de la gestió administrativa. 

Finalment, amb relació a la millora del contingut de les resolucions per tal que incloguin la justificació de la data d'efectes econòmics de la represa en cada cas, el Departament exposava que accepta la recomanació del Síndic, i que, si bé hi havia hagut problemes amb l'aplicació informàtica, s'intentarà efectuar. En aquest sentit, cal suposar que els problemes amb l'aplicació informàtica en aquest aspecte haurien de poder resoldre's en un termini concret, en què ja s'haurà pres alguna mesura concreta.

De conformitat amb tot això, el Síndic reitera les recomanacions que va fer el mes de juny de 2015, tant pel que fa a les modificacions normatives com pel que fa a les qüestions de gestió, i demana al Departament que l'informi de les mesures o actuacions concretes que s'hagin adoptat o es prevegi adoptar, i també dels terminis en què es prevegi que es posin en funcionament.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/03/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/05/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/07/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/06/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
21/07/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
04/08/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/11/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
05/01/2016 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació