La promotora mostra la seva preocupació per la reobertura d'un bar, ja que això ha comportat el reinici de les molèsties per sorolls pel fet que, segons indica, l'activitat es desenvolupa com a bar musical quan només disposa de llicència de bar.
La informació facilitada dóna compte del resultat desfavorable del control sonomètric segons els criteris establerts pel reglament de desenvolupament de la llei de soroll de l'Estat, el Reial decret 1367/2007, de 19 d'octubre, pel qual es desplega la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del soroll, pel que fa a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques. Això va motivar que es requerís a la titular de l'establiment que corregís el problema en un termini de dos mesos, fent l'aïllament acústic necessari. El requeriment es va notificar el 16 de setembre de 2008, per la qual cosa el termini va finalitzar el 16 de novembre de 2008, però no s'ha tornat a rebre cap comunicació municipal que confirmi si les mesures correctores s’han aplicat i que informi sobre l’eficàcia d’aquestes mesures.
A més a més, el Síndic observa que els antecedents exposats en el decret municipal de 28 d’abril de 2008 en què es resol establir que l'activitat de bar-cafeteria s'adequa a la Llei 3/1998, de 27 de febrer, d'intervenció integral de l'administració ambiental, indicaven, en primer lloc, que l'activitat havia presentat el certificat de compliment de les condicions mediambientals i de seguretat; en segon lloc, que, pel que fa als sorolls, s’assenyalava que en cas de protestes es faria un control acústic, pagat pel titular en cas d'incompliment i pel denunciant en cas de compliment, i que si l'estudi fos negatiu es tancaria l'activitat per condicionar-la; i, finalment, que la certificació de l'enginyer industrial per compte de la titular assenyala que la revisió de la instal·lació elèctrica i la de gas butà ha estat duta a terme pels instal·ladors autoritzats, i s'acompanyen els butlletins de revisió. Hi ha instal·lats tres extintors de pols, senyalitzats i revisats, que compleixen tots els requisits ambientals exigibles.
Per això, el Síndic fa les consideracions següents: L'objectiu del permís municipal ambiental és verificar que les instal·lacions s'adapten als principis i a la normativa de l'article 4 de l'Ordenança d'intervenció. Aquest article fixa les condicions de funcionament general de les activitats i assenyala que cal incorporar tècniques per reduir les molèsties que el funcionament de l'activitat pugui causar al veïnat, com ara sorolls i vibracions. Difícilment la certificació emesa podia acreditar-ne el compliment. Aquesta manca de garantia es pot entreveure en els antecedents de la resolució municipal d'adequació de l'activitat, quan en reproduir l'informe de l'enginyer municipal es fan constar les actuacions que cal dur a terme en cas que hi hagi denúncies per soroll, com per exemple un control acústic. Si en els antecedents sobre el funcionament de l'activitat ja constaven a l'Ajuntament diferents denúncies pels sorolls de la música i mesuraments dels agents de la Policia Local amb resultats que superaven els nivells de la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, era previsible que, de no haver-se introduït alguna mesura correctora, s'hagués arribat a la situació detectada a l'informe acústic.
D'altra banda, s’assenyala que es va resoldre atorgar l'adequació de l'activitat perquè aquesta seguia sent la mateixa que la llicència inicial: activitat de bar. L'informe assenyala que el fet que hi hagi equips de reproducció musical no implica que aquestes activitats s’hagin de classificar com a bar musical. Amb relació a això, el Síndic recorda que en la tramitació de l'expedient 03932/07 es va trametre la resolució municipal de 27 de setembre de 2007, en què l'Ajuntament manifestava que l'activitat objecte de la queixa exercia com a bar musical sense llicència. De fet, es va fonamentar la clausura en l'informe jurídic de 24 de setembre de 2007, que proposava la suspensió de l’activitat pel fet de desenvolupar-se de forma il·legal i sense llicència. També consta una altra resolució municipal, de 23 de juliol de 2007, en què l'Ajuntament exposa que el Servei Territorial del Joc i d’Espectacles de la Generalitat havia dictat el 15 de febrer de 2006 un acord d'incoació d'expedient sancionador contra el responsable de l'establiment per infraccions a la normativa de la Llei 10/1990, de 15 de juny, sobre policia de l'espectacle.
Per tant, és difícil entendre aquest canvi de criteri, ja que al·legar que la major part d'establiments de bar disposen d’equips de reproducció musical no justifica tolerar l'incompliment de la normativa vigent i de la classificació dels establiments que fixa el Decret 239/1999, de 31 d'agost. Per tant, el Síndic suggereix que s’apliquin mesures correctores per esmenar la incidència acústica detectada.