Resolució
Q-01330/2010 |
Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una sol·licitud de revisió del reconeixement de la situació de dependència. |
Matèries |
Polítiques socials |
Serveis socials |
Persones amb discapacitat |
|
|
Data d'inici |
22/03/2010 |
Data de l'últim moviment |
19/01/2011 |
|
Administracions afectades |
|
Administració |
Últim moviment |
|
Departament de Benestar Social i Família |
Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució |
|
Plantejament
La promotora es queixa de la manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) d'una sol·licitud de revisió del reconeixement de la situació de dependència presentada a nom de la seva mare. Exposa que mitjançant una resolució de data 19 de juny de 2009 es va reconèixer a la persona interessada un grau II nivell 2 de dependència.
La promotora ha explicat que, malauradament, la seva mare va morir el mateix dia 19 de juny de 2009, fet que va comunicar al DASC, Departament al qual va demanar, també, el pagament dels endarreriments que li corresponien des de la data de la sol·licitud i fins a la mort de la persona interessada.
La sol·licitant explica també que atesa la manca de resolució de l?expedient de dependència de la seva mare, entre els dies 3 de juliol de 2009 i 17 de desembre de 2009 va fer diverses gestions per obtenir informació respecte d'aquesta qüestió.
Explica, igualment, que el dia 22 de desembre de 2009 va presentar una reclamació prèvia sobre el reconeixement de la situació de dependència de la seva mare, però que encara no ha rebut resposta.
Contingut
El Síndic ha reiterat en diverses ocasions la seva petició d'informació al DASC, sense que hagi rebut encara cap resposta. Tanmateix, aquesta institució ha dut a terme diferents gestions en relació amb els procediments derivats de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.
Un dels assumptes que s'ha estudiat, mitjançant una actuació d'ofici de l'any 2008, és el relatiu als procediments de reconeixement dels drets derivats de la situació de dependència de les persones que van formalitzar la seva sol·licitud i que, malauradament, durant la tramitació del procediment han mort, com és cas de la persona interessada.
Com a resposta, el DASC va assenyalar que "ha de ser el Ministeri de Sanitat i Política Social qui ho reguli a través d'una norma estatal comuna". També va indicar que "fins que el Govern no prengui una decisió comuna, el Departament continuarà aplicant les Instruccions 10/2009 que reconeixen el dret de les persones hereves a percebre les quantitats corresponents a les prestacions econòmiques que haurien correspost a la persona interessada només quan la defunció s'ha produït amb posterioritat a la resolució del PIA".
Atesa aquesta informació, el Síndic entén que el DASC no ha acceptat les seves recomanacions.
Pel que fa al cas concret d'aquesta queixa, el Síndic ha recordat a l'actual Departament de Benestar Social i Família el deure que té de resoldre l'expedient de la persona interessada mitjançant una resolució expressa i de comunicar-la al promotor de la queixa en el termini legalment establert.
Tramitació
Data |
Administració |
Tràmit |
|
07/04/2010 |
Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) |
Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/05/2010 |
Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) |
Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
19/01/2011 |
Departament de Benestar Social i Família |
Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
19/01/2011 |
Departament de Benestar Social i Família |
Resolució |
Normativa i jurisprudència
Normativa |
|
Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010) |
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992) |