Resolució
Q-01334/2012 Disconformitat amb la tramitació d'una sol·licitud formulada a través de l'oficina virtual de tràmits

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 24/02/2012
Data de l'últim moviment 16/03/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de la Presidència Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat pel fet que una sol·licitud que va formular a través de l'oficina virtual de tràmits (en endavant OVT) i que anava adreçada a l'Ajuntament de Blanes no hagi estat remesa a aquest ajuntament.

La resposta que va obtenir va ser que per a la qüestió que plantejava s'havia d'adreçar directament a l'Ajuntament de Blanes, i se li van facilitar les dades de contacte del consistori.

Contingut

El promotor de la queixa fonamenta el seu dret a poder formalitzar la sol·licitud per via electrònica a través d'un registre electrònic perquè, al seu torn, es faci arribar a l'ajuntament destinatari, en la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

L'article 24 d'aquesta llei estableix que les administracions públiques han de crear registres electrònics per a la recepció i remissió de sol·licituds, escrits i comunicacions. I que aquests registres poden admetre, d'una banda, documents electrònics normalitzats corresponents als serveis, procediments i tràmits que s'especifiquin, d'acord amb el que disposa la norma de creació del registre, i, de l'altra, qualsevol sol·licitud, escrit o comunicació diferent de les esmentades, adreçat a qualsevol òrgan o entitat de l'àmbit de l'administració titular del registre.

Aquest article també recull que cada administració ha de tenir, almenys, un sistema de registres electrònics suficient per rebre tot tipus de sol·licituds, escrits i comunicacions que li puguin ser adreçats. També assenyala que mitjançant els convenis de col·laboració corresponents, les administracions poden habilitar els seus registres per a la recepció de les sol·licituds, els escrits i les comunicacions de la competència d'una altra administració que es determinin en el conveni corresponent.

En el mateix sentit, l'article 41.4 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, disposa que els registres administratius electrònics són els que permeten a les persones interessades presentar qualsevol document o comunicar-se amb les administracions en suport electrònic i a distància; al mateix temps estableix que a cada administració pública hi ha d'haver, almenys, un sistema de registres administratius electrònics suficient per rebre els documents que se li adrecen. 

L'article 42.2, sobre la interconnexió i col·laboració entre registres, estableix que les administracions públiques de Catalunya han d'establir, mitjançant convenis de col·laboració, els mecanismes d'intercomunicació i coordinació dels registres que facilitin la transmissió electrònica de les anotacions registrals i habilitin la recepció dels documents relatius a assumptes de la competència de l'altra administració que s'hi determinin. 

Igualment, l'article 36.3 del Decret 56/2009, de 7 d'abril, per a l'impuls i el desenvolupament dels mitjans electrònics a l'Administració de la Generalitat, disposa que el Registre electrònic de la Generalitat de Catalunya pot admetre sol·licituds, escrits i comunicacions adreçats a altres administracions públiques, un cop subscrit el conveni corresponent.

El Síndic entén que hauria estat convenient informar la persona interessada sobre si el mecanisme que va emprar a través de l'OVT implicava fer ús o no del Registre electrònic de la Generalitat i, en cas de ser així, fer-li saber que la seva sol·licitud no podia ser tramitada perquè no havia estat subscrit el conveni de col·laboració amb l'Ajuntament de Blanes. 

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de la Presidència que, en el futur, en les comunicacions que adreci als ciutadans s'expliqui també quin és l'àmbit del Registre electrònic, i en quines circumstàncies pot ser emprat per adreçar escrits a altres administracions.

Amb aquestes consideracions, el Síndic tanca l'expedient de referència.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/03/2012 Departament de la Presidència Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 21/2003, de 21 de gener, pel qual s'estableix el procediment per fer efectiu el dret de petició davant les administracions públiques catalanes- DOGC.3810 (29/01/2003)
Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010)
Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics- BOE.150 (23/06/2007)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)