El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a la reclamació prèvia presentada sobre el reconeixement de la dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades de la seva esposa.
Segons informa, ha de cuidar la seva dona les vint-i-quatre hores del dia perquè està diagnosticada de demència des de l'any 2007 i, per tant, necessita atenció per dur a terme totes les activitats de la vida quotidiana.
En data 11 d'abril de 2008 va sol·licitar el reconeixement de la situació de dependència i del dret als servis i prestacions vinculades.
En data 27 d'agost de 2008 es va dictar resolució per la qual s'atorgava a la persona interessada un grau I nivell 1 de dependència.
Com que no estava d'acord amb la valoració, el promotor va sol·licitar en data 4 d'octubre de 2008 la revisió del reconeixement de grau i nivell de dependència.
Atès que no va rebre cap altra comunicació sobre el seu expedient, en data 7 de maig de 2010 va presentar una reclamació prèvia sobre el reconeixement de la situació de dependència, sense que a hores d'ara hagi rebut cap resposta.
Els Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona han comunicat al Síndic que en data 1 d'abril de 2011, s'ha dictat una resolució per la qual la persona interessada té un grau III nivell 1 de dependència, amb efectes des del 17 de novembre de 2008.
De l'informe no es desprenen els motius pels quals d'ençà de la presentació de la sol·licitud l'octubre de 2008 fins que s'ha dictat la resolució de grau i nivell, han transcorregut dos anys i sis mesos, termini que supera amb escreix el que es considera un termini raonable per tramitar i resoldre un procediment. D'altra banda, tampoc no se'n desprenen els motius o les circumstàncies per les quals no s'ha donat resposta a la reclamació prèvia presentada.
Per aquest motiu, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família la necessitat de que adopti les mesures necessàries per tal d'agilitzar la tramitació d'aquests procediments i possibilitar-ne la resolució en un termini raonable, tot evitant que es reprodueixin dilacions com les que s'han produït en aquest cas. Així mateix, el Síndic assenyala la necessitat de donar resposta a les reclamacions prèvies que formulin les persones interessades en el marc d'aquests procediments. Pel que fa a aquest cas, si concorrien circumstàncies que impedien respondre dintre de termini, s'hauria d'haver donat algun tipus d'informació dels motius de la demora i de l'estat de tramitació de l'expedient.
Sens perjudici d'aquestes consideracions generals, en vista de la informació facilitada sobre aquest assumpte concret, el Síndic finalitza les seves actuacions.