Resolució
AO-01341/2013 Actuació d'ofici relativa a la sobrerepresentació d'alumnat estranger als centres d'educació especial

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 25/02/2013
Data de l'últim moviment 31/07/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Arran d'una queixa en què s'exposava que els centres d'educació especial tenen un percentatge d'alumnat estranger que gira al voltant del 20%, mentre que aquest percentatge en els centres ordinaris gira al voltant del 15%, el Síndic ha obert aquesta actuació d'ofici per estudiar si hi ha una sobrerepresentació d'alumnat estranger als centres d'educació especial.

Contingut

Les dades aportades pel Departament d'Ensenyament evidencien que el nombre d'alumnat estranger entre els cursos 2009/2010 i 2011/2012 als centres d'educació especial ha tendit a créixer, del 17,3% al 20,7%, per sobre del que ho ha fet en els centres ordinaris als ensenyaments obligatoris. Entre aquests cursos, el pes de l'alumnat estranger ha passat del 14,1% al 12,9% a l'educació primària, i del 17,7% al 17,2% a l'educació secundària obligatòria. En els centres ordinaris, el pes de l'alumnat estranger ha passat del 12,9% al 13,1%.

El Departament d'Ensenyament manifesta que no pot fer cap valoració d'aquesta situació, en tant que no s'observa cap factor, ni a favor ni en contra, que pugui afectar el procés de valoració i orientació que es fa de l'alumnat estranger amb necessitats educatives especials.

El Síndic, però considera que aquesta realitat sí que pot estar emmascarant una situació vulneradora del dret a l'educació en igualtat d'oportunitats per a l'alumnat estranger amb necessitats educatives especials, ja sigui per desconeixement del principi d'educació inclusiva que orienta el nostre sistema educatiu per part de les famílies immigrades, per la major complexitat de les necessitats educatives que cal atendre (incorporació tardana, desconeixement de la llengua, etc.) en el cas d'aquest alumnat, per una possible major propensió dels EAP a fer dictàmens d'escolarització a centres d'educació especial especialment entre l'alumnat d'incorporació tardana amb necessitats educatives especials, o per altres motius.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que analitzi en profunditat quins processos produeixen aquesta presència més gran del fet migratori als centres d'educació especial, i que incorpori les mesures compensatòries que calgui si aquests processos afecten els principis d'igualtat d'oportunitats i d'educació inclusiva.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/03/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/05/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/07/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/09/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
05/11/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
24/12/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/04/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
27/05/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
22/07/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
15/09/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
04/11/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
20/11/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
27/11/2014 Departament d'Ensenyament Irregularitat
27/11/2014 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Irregularitat
04/06/2015 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
30/07/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
31/07/2015 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat