La persona interessada es queixa del tracte suposadament discriminatori que rep la seva filla a l'escola a causa del deute que la família té contret amb el centre. Aquesta discriminació es concreta, entre d'altres, en impossibilitat d'accedir al servei de menjador, denegació de participar en un intercanvi a Alemanya, manca d'ordinador, manca de resposta a l'escrit de l'alumna.
De la informació aportada pel Consorci d'Educació, se'n desprèn que l'inspector del centre ha mantingut diverses reunions amb la direcció del centre i les tutores de l'alumna; que s'ha demanat a la persona interessada reiteradament l'abonament dels imports pendents, tant per escrit com verbalment; que mai se li ha denegat a l'alumna la realització d'activitats complementàries malgrat el deute, i que de l'observació directa a l'aula i als llocs d'esbarjo, l'inspector conclou que l'alumna ha estat tractada de manera correcta.
Pel que fa a l'intercanvi a Alemanya, el Síndic observa que l'escola compensa amb el pagament del viatge les quotes pendents de la família. En aquest sentit, la decisió d'excloure-la d'una activitat, havent pagat el viatge, per uns impagaments dels quals no resulta responsable no sembla que hagi tingut en compte la necessitat de prioritzar el seu interès.
En relació amb el servei de menjador, si actualment la família abona les quotes, l'alumna hauria de poder fer servir el servei en les mateixes condicions que la resta d'alumnes, i caldria cercar fórmules per resoldre els pagaments pendents.
La Llei 12/2009 estableix que les administracions públiques han de promoure mesures que facilitin l'accés de tots els alumnes a les activitats complementàries, encara que no siguin obligatòries.
Així mateix, el Síndic considera que l'Administració ha de vetllar per evitar qualsevol forma de discriminació que recaigui en els alumnes, sigui la manca d'ordinador (resolta a través de la inspecció) o qualsevol tracte o comentari.
Finalment, el fet que l'escrit de reclamació fos presentat per l'alumna no exclou el deure de donar-hi resposta. Els infants són subjectes de dret i la Llei 30/1992 els reconeix capacitat d'actuar per defensar els seus drets i interessos (art. 30)
Així doncs, el Síndic suggereix:
(1) Que la Inspecció mantingui el seguiment de la situació, i que aquest seguiment inclogui no només la direcció i les tutores sinó també l'alumna, atès que té dret a ser escoltada en els assumptes que l'afectin.
(2) Que es promogui l'establiment d'ajuts o la cerca de fórmules alternatives perquè la família pugui satisfer la quota corresponent a les activitats complementàries.
(3) Que es vetlli especialment per evitar qualsevol tracte discriminatori a l'alumna i, en aquest sentit, que se cerqui fórmules perquè pugui accedir als materials i al servei de menjador en les mateixes condicions que els seus companys.
(4) Que es doni resposta a l'escrit que l'alumna va adreçar a l'Administració educativa.