Una comunitat de propietaris d'un edifici situat a la rambla Fabra i Puig de Barcelona es queixa dels danys que considera que els ha ocasionat a la façana les obres de construcció de la línia 9 de metro.
La comunitat de propietaris esmentada acredita que va formular reclamació per aquest motiu i que va rebre un informe en sentit desestimatori de la direcció d'obres, de 16 de febrer de 2009. La comunitat manifesta el seu descord amb aquesta valoració, si bé no consta, en els documents aportats, que hagi formulat cap reclamació a l'empresa constructora o al Departament de Política Territorial i Obres Públiques (en endavant DPTOP) expressant aquest desacord.
En la informació de resposta, el DPTOP indica que ja es va contestar la reclamació amb l'informe de la direcció de l'obra, en què s'assenyalava que no hi havia relació entre el dany al·legat i l'execució de l'obra, sens perjudici que les persones interessades poguessin formular una reclamació de responsabilitat patrimonial.
Tanmateix, el Síndic ja va traslladar l'escrit del representant de la comunitat de veïns en què manifestava el seu descord amb aquella resposta i demanava informació de la tramitació i la resolució de la seva reclamació.
En aquest sentit, tal com ja s'ha assenyalat en altres ocasions, el Síndic valora positivament que, davant d'una obra pública de grans dimensions i que potencialment pot generar un volum important de reclamacions, s'estableixi un sistema de valoració immediata per part de la direcció d'obra que en faciliti la resolució mitjançant acord.
Ara bé, quan això no és possible i el particular manifesta el seu descord amb la decisió adoptada, com ha estat aquest el cas d'acord amb l'escrit que es va trametre, el Síndic suggereix que cal iniciar la tramitació d'una reclamació de responsabilitat patrimonial, sense necessitat que la persona interessada la formuli novament de forma expressa, i sens perjudici de requerir aquesta persona perquè esmeni la sol·licitud inicial d'acord amb els requisits establerts normativament.
Des d'aquesta perspectiva, el Síndic suggereix que, en notificar al particular la decisió de desestimar la seva reclamació i la valoració inicial que la fonamenta, cal comunicar-li també el fet que, en cas de desacord, s'iniciaria la tramitació d'un procediment de responsabilitat patrimonial, i quins requisits ha de complir la reclamació per ser tramitada.
En definitiva, el Síndic considera que la tramitació inicial de les reclamacions a través dels punts d'atenció facilita una referència a les persones afectades a l'hora de reclamar i els permet disposar d'una valoració tècnica del dany al·legat i la seva causa. Però en cas de desacord amb la valoració, suggereix iniciar la tramitació de la reclamació d'acord amb el procediment establert sense obligar la persona interessada a formalitzar-la novament.