Resolució
Q-01362/2011 Disconformitat amb la manca de resposta a una reclamació a Renfe Rodalies per un incident patit amb el personal de seguretat de l'estació.

Matèries
Consum
Transports
Data d'inici 11/03/2011
Data de l'últim moviment 07/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a la reclamació que va formular a una estació de Renfe Rodalies per un incident patit amb el personal de seguretat de l'estació.

El promotor explica que va intentar travessar la via pel pas de vianants i el personal de seguretat va indicar-li que no podia fer-ho, i que havia de creuar a l'altre costat de l'andana pels llocs habilitats expressament a aquest efecte. Quan el promotor va explicar-los que per una lesió recent no podia baixar i pujar escales el van deixar travessar pel pas de vianants, però immediatament el van cridar, el van fer tornar enrere, i el van increpar. Davant la negativa a identificar-se davant dels agents quan aquests li ho van demanar, van haver de personar-se els Mossos d'Esquadra.

Contingut

La Direcció General de Transport  i Mobilitat ha comunicat al Síndic que va sol·licitar informació sobre aquest assumpte a Renfe Operadora, la qual ha respost que no va poder contestar formalment la reclamació atès que la persona interessada va ometre indicar un domicili o un correu electrònic on adreçar la resposta. No obstant això, com que al full sí que hi constava un telèfon mòbil, la Direcció General de Transport  i Mobilitat ha demanat a Renfe Operadora que intenti posar-se en contacte amb el reclamant per fer-li arribar la resposta corresponent a la seva reclamació.

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha informat el Síndic que no s'ha rebut cap altra queixa amb relació a l'actuació del personal de seguretat i que cal tenir present que creuar les vies per fora dels llocs expressament habilitats comporta la comissió d'una infracció a la normativa ferroviària vigent. 

Atès el contingut de l'informe, el Síndic observa que s'estan prenent les mesures necessàries per facilitar al promotor una resposta a la seva queixa tenint en compte que, certament, en el full que va presentar no hi consta la seva adreça. 

D'altra banda, tot i que el promotor indica que el personal de seguretat li va permetre el pas per on sol·licitava i que més tard va rectificar, cal tenir present que segons es recull a les Condicions generals d'utilització dels serveis ferroviaris de Rodalies, l'usuari no pot transitar per fora dels llocs autoritzats.
 
Així doncs, el Síndic no pot concloure que existeixi irregularitat en la prohibició de pas ja que cal respectar sempre les mesures i els controls establerts en matèria de seguretat. 

No obstant això, el Síndic ha recordat al Departament de Territori i Sostenibilitat que les persones usuàries tenen dret a ser tractades correctament pels agents de l'empresa i a ser ateses en les peticions d'ajuda i informació que sol·licitin, per la qual cosa cal prendre les mesures oportunes per garantir que el tracte del personal de seguretat que presta el servei en les instal·lacions de Renfe Rodalies sigui correcte i respectuós amb els drets de les persones. 

Amb aquestes consideracions el Síndic dóna per finalitzada la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

31/03/2011 Direcció General de Transports i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/05/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/07/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució