Resolució
Q-01364/2010 Manca de resposta del Departament d'Acció Social i Ciutadania a la petició d'una còpia de les sol·licituds dels ajuts per infant a càrrec davant la reclamació per duplicitat dels progenitors.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 23/03/2010
Data de l'últim moviment 12/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

El promotor mostra la seva disconformitat amb la denegació del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) de la sol·licitud dels ajuts i les prestacions per infant a càrrec de les seves filles en les convocatòries dels anys 2005 i 2006.

La persona interessada refereix que, quan va presentar la sol·licitud corresponent a l'any 2006, li va ser denegada per duplicitat. En aquell moment, es va assabentar que la seva exdona havia sol·licitat aquests ajuts des de l'any 2003 fins al 2006. La persona interessada refereix que està separat de la mare de les seves filles des de l'any 2004, i divorciat des del 2005, però que la seva exdona va presentar les sol?licituds en nom dels dos, amb l'adreça on convivien quan eren parella.

Per aquest motiu, va presentar diverses reclamacions al DASC, durant l'any 2007, i va rebre resposta del Servei de Prestacions Econòmiques i Subvencions de la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de la Ciutadania, en data 22 de maig de 2008.

En aquesta resposta, el Servei de Prestacions feia constar els requisits de l'atorgament dels ajuts i les prestacions en els casos de separació dels pares dels infants. 

Això no obstant, la persona interessada indica que té la intenció d'iniciar una reclamació judicial per la falsedat documental de la seva exdona i perquè el DASC no ha comprovat la situació familiar. Per aquest motiu, ha demanat una còpia de les sol·licituds d'ajuts i prestacions presentats, en dates 16 de març de 2009 i 24 de febrer de 2010, sense que fins ara el DASC hagi respost aquestes peticions.

Contingut

Amb la informació que el DASC va trametre com a resposta, el Síndic va finalitzar aquesta actuació, ja que el beneficiari de l'ajut és el progenitor que té atorgada la guarda i custòdia del menor; en aquest cas, l'anterior parella del promotor de la queixa. 

Amb tot, el Síndic va recordar el deure que té l'Administració de respondre expressament les peticions que li formulin les persones i a dictar resolucions expresses en tots els procediments. També va recordar que les resolucions i les decisions han de ser sempre motivades expressament, de manera clara, comprensible i suficient.

Tanmateix, el promotor de la queixa s'ha adreçat novament al Síndic, no amb relació amb el dret a sol·licitar l'ajut o ser-ne beneficiari, sinó específicament pel fet que se li va denegar una còpia de les sol·licituds d'ajut que va presentar la seva anterior parella amb relació als fills comuns. 

Amb relació a aquesta qüestió concreta, el DASC assenyalava que s'havia denegat al sol·licitant la tramesa de les diferents sol·licituds presentades durant els anys 2004 a 2006 perquè l'única persona que podia ser-ne beneficiària i, per tant, interessada, era la seva parella.

Valorat aquest aspecte de la queixa, el Síndic formula a l'actual Departament de Benestar Social i Família les consideracions següents: 

Primerament, la petició d'una còpia de les sol·licituds d'ajut s'ha de situar en el marc de les normes que regulen la protecció de dades personals. En aquest sentit, si s'estimés la sol?licitud del promotor, això implicaria accedir a totes les dades personals que figuren als documents, no només a les seves, sinó també a les de l'altre progenitor. 

L'article 11 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, estableix que la comunicació de dades de caràcter personal per a fins directament relacionats amb les funcions legítimes del cedent i el cessionari requereix el consentiment previ del titular de les dades. 

El mateix precepte estableix que aquest consentiment del titular de les dades no és necessari, entre altres supòsits, quan la cessió de les dades estigui autoritzada per llei. 

Per tant, per determinar si és possible l'accés sense consentiment dels altres titulars de dades contingudes a les sol·licituds, cal valorar si l'accés estaria, en aquest cas, autoritzat per Llei. En la mesura que se sol·licita l'accés a un document que forma part d'un procediment administratiu, cal valorar si una norma amb rang de llei en matèria de procediment administratiu autoritza l'accés sense consentiment. 

En concret, la regulació del dret d'accés als documents que configuren un expedient administratiu finalitzat està establerta, fonamentalment, a l'article 37 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. 

En concret, aquest article, en l'apartat 3, estableix que poden accedir a documents de caràcter nominatiu les persones que acreditin un interès legítim i directe, sempre que es tracti de documents que, en atenció al seu contingut, es puguin fer valdre per a l'exercici dels drets dels ciutadans, i no continguin dades que pertanyin a la intimitat de les persones. 

L'apartat 2 d'aquest mateix article estableix que l'accés als documents que continguin dades relatives a la intimitat de les persones està reservat a aquestes persones. 

D'acord amb això, el Síndic recorda que la valoració de la petició d'accés als documents s'ha de valorar en el marc de les previsions normatives indicades i, específicament, cal determinar, d'una banda, si el sol·licitant acredita un interès legítim i directe per accedir als documents; i de l'altra, si les sol·licituds contenen dades que pertanyen a l'esfera de la intimitat d'altres persones (i, en cas afirmatiu, si es podria facilitar l'accés al document excloent aquestes dades). 

D'acord amb aquesta valoració, el Síndic suggereix estimar o denegar la sol·licitud d'accés del promotor de la queixa, sense que el fet que ell no fos el sol·licitant de l'ajut, o no estigués legitimat per sol·licitar-lo, l'exclogui automàticament del dret d'accés als documents.  

Finalment, cal assenyalar també que, si a les sol·licituds d'ajut hi figuren les dades personals del promotor de la queixa, com a progenitor no sol·licitant, aquest pot exercir, com a titular, els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició d'aquestes dades que li reconeix la Llei orgànica 15/1999, precitada. 

El Departament de Benestar Social i Família no ha acceptat el suggeriment del Síndic i reitera que, a parer seu, només està legitimat per accedir als expedients i a les sol·licituds d'aquests ajuts la persona que té assignada la guarda i custòdia dels menors.

Amb aquesta constatació, el Síndic he de donar per finalitzada la seva   intervenció en aquest assumpte, ja que ha esgotat les actuacions que la Llei reguladora del Síndic de Greuges li permet portar a terme.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/04/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/01/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució
02/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies- DOGC.3926 (16/07/2003)
Decret 151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies- DOGC.5475 (01/10/2009)
Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de dades de caràcter personal- BOE.298 (14/12/1999)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)