El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (en endavant FGC) no li emeti una factura dels títols de transport per via telemàtica.
Exposa que és autònom i que necessita una factura per poder computar a la seva comptabilitat les despeses de transport per motius de feina, i tot i que ha facilitat a FGC totes les dades per correu electrònic perquè li prepari la factura, l'única solució que li proposen és que vagi físicament al centre d'atenció al client a Barcelona perquè es comprovi l'originalitat del bitllet.
Es queixa que només es pugui emetre la factura si personalment presenta el títol de transport als centres d'atenció al client de plaça Catalunya i plaça Espanya o si, alternativament, ho tramita per correu postal.
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha informat que el protocol estableix que els títols originals dels quals se sol·licita la factura han d'arribar als centres d'atenció al client de plaça Catalunya o plaça Espanya, a fi d'evitar la doble facturació d'un mateix títol, i es poden presentar personalment o bé enviar-los per correu postal.
El Síndic posa de manifest que la Llei 56/2007, de 28 de desembre, de mesures d'impuls de la societat de la informació, determina en l'article 2 que les empreses que prestin serveis al públic en general d'especial transcendència econòmica tindran les següents obligacions específiques a partir del 15 de gener de 2015:
- Enviar factures electròniques en les seves relacions amb empreses i particulars que acceptin rebre-les o que les hagin sol·licitat expressament.
- Facilitar accés als programes necessaris perquè els usuaris puguin llegir, copiar, descarregar i imprimir la factura electrònica de forma gratuïta sense haver d'acudir a altres fonts per proveir-se de les aplicacions necessàries per fer-ho.
- Habilitar procediments senzills i gratuïts perquè els usuaris puguin revocar el consentiment donat a la recepció de factures electròniques en qualsevol moment.
- Facilitar al client la consulta de les seves factures per mitjans electrònics durant un període de, com a mínim, tres anys.
A més, les administracions públiques tenen l'obligació d'impulsar l'ús de la factura electrònica i han de promoure l'extensió i la generalització de l'ús de mitjans electrònics en totes les fases dels processos de contractació. Per aquest motiu, sembla del tot adient que FGC, entitat de dret públic, també segueixi aquest camí.
En conseqüència, el Síndic suggereix al Departament que adopti les mesures adients per tal de fer efectiva la possibilitat d'enviar factures electròniques en relació amb l'adquisició dels títols de transport d'FGC quan l'usuari ho sol·liciti expressament.