Resolució
Q-01369/2015 Queixa relativa a un procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i a les prestacions derivades

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 02/03/2015
Data de l'últim moviment 22/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa exposa que viu amb una persona a qui se li va atorgar, per resolució PIA de data 17 d'abril de 2012, una prestació econòmica per cures en l'entorn familiar i suport al cuidador no professional per import de 180 euros/mes amb data d'efectes 15 de març de 2012. Tot i això, no se li va començar a fer efectiva aquella prestació fins al mes de novembre de 2012, amb la qual cosa es va generar un deute a favor seu per un import total de 720 euros segons s'informa en un correu electrònic de data 12 de juny de 2014 en resposta a una reclamació presentada per la promotora. En aquell mateix correu electrònic també s'indicava que l'actual situació econòmica fa que no es pugui preveure de forma exacta el calendari de pagaments, però que tot i això la prioritat del Departament de Benestar Social i Família és fer-los efectius al més aviat possible, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries i els recursos existents.

La promotora de la queixa, però, mostra el seu malestar pel fet que no s'han abonat els endarreriments derivats de la prestació per cures en l'entorn familiar i suport al cuidador no professional atorgada a la persona interessada i per la manca d'informació respecte de la previsió de pagament.

El Síndic recorda que la disposició addicional sisena del Reial decret 20/2012, de 14 de juliol, preveu la possibilitat que les quanties en concepte d'efectes retroactius d'aquestes prestacions siguin ajornades, i que es pugui fer l'abonament periodificat en pagaments anuals de la mateixa quantia, en un termini màxim de vuit anys des de la data de la resolució de reconeixement exprés de la prestació.  Aquesta possibilitat requereix, però, que s'acordi expressament l'ajornament, i que es notifiqui a la persona beneficiària de la prestació. 

En el cas que es planteja en aquesta queixa, es tracta d'una quantitat relativament petita, i sembla que faria viable un pagament íntegre. En qualsevol cas, el pagament hauria de ser puntual, i el cert és que això no s'està produint, cosa que suposa una lesió dels drets de la persona interessada. En tot cas, si l'Administració vol fer ús de la possibilitat de fraccionar el pagament, a l'empara de les previsions del Reial decret esmentat, hauria de seguir el procediment establert, o caldria fer el pagament, com a mínim, de la part equivalent a les fraccions anuals del període transcorregut des del 2012.

Tenint en compte tot això, el Síndic suggereix al Departament: que es faci el pagament de la quantia que es deu a la persona interessada en concepte d'efectes retroactius de la prestació concedida; que, en cas que s'acordi l'ajornament del pagament de la quantia deguda a la persona interessada en concepte d'efectes retroactius, el pagament es faci d'acord amb les previsions esmentades i amb l'emissió de la resolució administrativa  corresponent, i que s'informi degudament la persona interessada d'aquesta circumstància, amb les explicacions i els aclariments oportuns sobre la decisió adoptada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/05/2015 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/07/2015 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/10/2015 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
22/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació