Resolució
AO-01375/2011 Actuació d'ofici per fer un seguiment general de les consideracions exposades en la resolució de l'actuació d'ofici 00041/2010 sobre els requisits per a l'empadronament previstos en les ordenances municipals de diversos ajuntaments.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 11/03/2011
Data de l'últim moviment 23/02/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACMC) Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Col·legi Oficial de Secretaris, Interventors i Tresorers de l'Administració Local Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Conselh Generau d'Aran Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de la Cerdanya Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de la Conca de Barberà Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de la Garrotxa Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de la Noguera Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de la Segarra Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de la Selva Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de la Terra Alta Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de l'Alt Camp Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de l'Alt Empordà Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de l'Alt Penedès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de l'Alt Urgell Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de l'Alta Ribagorça Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de l'Anoia Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de les Garrigues Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal de l'Urgell Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Bages Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Baix Camp Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Baix Ebre Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Baix Empordà Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Baix Llobregat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Baix Penedès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Barcelonès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Berguedà Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Garraf Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Gironès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Maresme Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Montsià Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Pallars Jussà Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Pallars Sobirà Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Pla de l'Estany Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Pla d'Urgell Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Priorat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Ripollès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Segrià Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Solsonès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Tarragonès Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Vallès Occidental Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Vallès Oriental Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal d'Osona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Governació i Relacions Institucionals Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Diputació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Diputació de Girona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Diputació de Lleida Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Diputació de Tarragona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Federació de Municipis de Catalunya Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El Síndic ha constatat que diversos municipis estableixen per mitjà d'ordenança municipal uns requisits per a l'empadronament que no tenen suport legal. També ha tingut coneixement de l'existència de pràctiques limitatives a l'hora de permetre l'empadronament que manquen de suport legal.

Contingut

Atès que situacions d'aquest tipus poden comportar una vulneració dels drets de les persones afectades, el Síndic ha entès que convé adreçar-se a les organitzacions associatives d'ens locals i a les administracions amb funcions d'assessorament tècnic i jurídic als ens locals per tal de donar difusió a les consideracions exposades pel Síndic en els casos esmentats i poder prevenir l'aprovació de normatives o la posada en marxa de pràctiques no ajustades a dret.

Un cop estudiada tota la informació en el marc de l'actuació d'ofici 00041/2010, el Síndic ha formulat les consideracions següents:

1. Sobre la documentació relativa al títol d'ocupació de l'habitatge

Per a l'empadronament es demana l'aportació d'un contracte de lloguer o les escriptures de l'habitatge per als familiars ascendents i descendents, acompanyat del llibre de família per acreditar el grau de familiaritat. En cas que l'habitant no sigui familiar ascendent ni descendent de la persona amb qui comparteix l'habitatge, pot aportar una autorització del propietari de l'habitatge on consti que està al corrent de la situació del seu habitatge.

El Síndic entén que l'actuació municipal d'exigir l'autorització del propietari de l'habitatge -ja sigui per evitar casos de sotsarrendament o de sobremodulació- va més enllà del que admet la normativa vigent. Per tant, suggereix que es posi fi a aquesta pràctica administrativa.

2. Sobre el nombre màxim de persones per habitatge

Per a l'empadronament es recomana un màxim de cinc o sis persones per habitatge per qüestions de convivència i dignitat humana.

El Síndic destaca que el Reglament de població i demarcació territorial de les entitats locals enumera els documents que els ajuntaments poden demanar per comprovar la veracitat de les dades consignades pels veïns. Aquests documents serveixen per constatar que les dades que consten al padró sobre l'habitatge i qui hi resideix s'ajusten a la realitat, no per qüestionar la legalitat de l'ocupació.

No obstant això, atès que la sobreocupació i l'infrahabitatge impedeixen que les persones gaudeixin d'un habitatge digne, dret reconegut en la CE, el Síndic suggereix l'aplicació dels mecanismes que la Llei del dret a l'habitatge posa a l'abast dels municipis com aprovar programes d'inspecció; poder delimitar i declarar àrees de tanteig i retracte o àrees de conservació i rehabilitació, en zones amb una alta concentració d'habitatges sobreocupats i tramitar expedients sancionadors en el cas que es constati l'existència de sobreocupació en un habitatge o que no reuneixi les condicions d'habitabilitat requerides.

El Síndic suggereix als ajuntaments de Montblanc, l'Espluga de Francolí i Santa Coloma de Queralt, d'una banda, que posin fi a la pràctica administrativa d'exigir al sol·licitant de l'empadronament l'autorització del propietari de l'habitatge, ja sigui per evitar casos de sotsarrendament o de sobreocupació; i d'altra banda, que cessin en la pràctica de no permetre l'empadronament si se supera un determinat nombre de persones per habitatge. 

El Síndic demana un informe per analitzar els motius pels quals l'equip de govern de l'Ajuntament de Vic va proposar la no modificació dels criteris d'empadronament, d'acord amb les conclusions del dictamen emès per l'Advocacia de l'Estat. Un cop analitzat l'informe i la resta de la documentació, el Síndic finalitza les seves actuacions en referència a l'Ajuntament de Vic, atès que la proposta finalment no va prosperar. 

Quant a l'Ajuntament de Colomers, el Síndic li recomana que modifiqui l'article 4 de l'Ordenança municipal reguladora de requisits formals en el procés d'empadronament, en el sentit que no s'incloguin com a documents que poden demanar els serveis municipals per inscriure's en el padró municipal d'habitants, la cèdula d'habitabilitat i els altres documents relatius a l'habitatge; la baixa del municipi d'origen i el certificat de l'Institut Nacional d'Estadística i un document acreditatiu de l'emplaçament del lloc de treball. També li recomana que suprimeixi els articles de la citada Ordenança que estableixen la impossibilitat d'empadronar-se si se supera el nombre màxim de persones per superfície. 

El Síndic recomana a l'Ajuntament d'Alcarràs, que modifiqui l'Ordenança municipal de policia i bon govern, per tal que, d'una banda, no inclogui l'obligació de justificar que la durada de la residència serà superior a sis mesos. 

I de l'altra banda, que no exigeixi l'acreditació de la propietat, del lloguer o de la titularitat d'altres drets reals d'autorització de residència com a requisit per a la inscripció al padró i finalment, per suprimir l'obligació de justificar que el nombre de persones que resideixen al mateix domicili en relació amb la superfície compleix amb les normes d'habitabilitat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/07/2011 Conselh Generau d'Aran Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Gironès Resolució
29/07/2011 Departament de Governació i Relacions Institucionals Resolució
29/07/2011 Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACMC) Resolució
29/07/2011 Col·legi Oficial de Secretaris, Interventors i Tresorers de l'Administració Local Resolució
29/07/2011 Diputació de Girona Resolució
29/07/2011 Diputació de Lleida Resolució
29/07/2011 Diputació de Tarragona Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de l'Alt Camp Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de l'Alt Empordà Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de l'Alt Urgell Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de l'Anoia Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Bages Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Baix Camp Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Baix Ebre Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Baix Empordà Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Baix Llobregat Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Baix Penedès Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de l'Alt Penedès Resolució
29/07/2011 Federació de Municipis de Catalunya Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Barcelonès Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Berguedà Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de la Cerdanya Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de la Conca de Barberà Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Garraf Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de les Garrigues Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de la Garrotxa Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Maresme Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Montsià Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de la Noguera Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal d'Osona Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Pallars Jussà Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Pallars Sobirà Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Pla de l'Estany Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Pla d'Urgell Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Priorat Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Ripollès Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de la Segarra Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Segrià Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de la Selva Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Solsonès Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Tarragonès Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de la Terra Alta Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de l'Alta Ribagorça Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal de l'Urgell Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Vallès Occidental Resolució
29/07/2011 Consell Comarcal del Vallès Oriental Resolució
23/02/2012 Diputació de Barcelona Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 259/2003, de 21 d'octubre, sobre requisits mínims d'habitabilitat en els edificis d'habitatges i de la cèdula d'habitabilitat- DOGC.3999 (30/10/2003)
Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge- DOGC.5044 (09/01/2008)
Decret legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'organització comarcal de Catalunya- DOGC.4013 (19/11/2003)
Decret 55/2009, de 7 d'abril, sobre les condicions d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat- DOGC.5357 (09/04/2009)
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya- DOGC.3887 (20/05/2003)
Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local- BOE.80 (03/04/1985)
Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de població i demarcació territorial- BOE.194 (14/08/1986)

Expedients Relacionats

AO-00041/2010