Q-01407/2012 | Disconformitat amb l'assignació desigual de publicitat institucional de l'Administració de la Generalitat de Catalunya als mitjans de comunicació digital |
|
|
|||||||||
|
||||||||||
|
Diversos mitjans de comunicació digital consideren que l'assignació de publicitat institucional de l'Administració de la Generalitat de Catalunya es fa de forma arbitrària i injusta. Els promotors de la queixa exposen que l'assignació de publicitat institucional durant l'any 2012 es concentra en quatre diaris digitals i exclou la resta.
La informació tramesa per la Secretaria de Comunicació de la Generalitat especifica que durant l'any 2012 no s'ha contractat cap campanya institucional, només una que correspon als bons de la Generalitat, el mes d'abril. Tot i això, també s'informa que durant l'any 2012 s'han dut a terme actuacions de difusió de diferents serveis i informacions del Canal d'Informació d'Atenció Ciutadana a través de mitjans digitals, i també campanyes específicament difoses a través d'aquests canals, però que en cap cas es tracta de publicitat institucional contractada l'any 2012. Amb relació a aquesta qüestió, el Síndic fa les consideracions següents: En primer lloc, aquesta institució demanava conèixer les campanyes executades durant l'any 2012, amb independència que la formalització de la contractació pugui ser anterior. A tall d'exemple, els promotors de la queixa feien referència a diverses campanyes en premsa digital, aparegudes, segons assenyalen, en mitjans digitals durant el primer trimestre de 2012 (campanya Palau Robert, exposició El Bulli; campanya Vacances en Família; campanya Pla Renova't; campanya ICF Finançament Empreses i Impulsem; campanya turisme ?M'agrada compartir?). I en segon lloc, pel que fa a les campanyes de difusió que cal definir com a publicitat institucional, el Síndic assenyala que, tot i que es fa difícil precisar l'abast concret de la definició legal d'aquest concepte, cal tenir en compte que, més enllà de si a tots els supòsits els és d'aplicació la Llei de publicitat institucional, la contractació de publicitat per part de l'Administració, del tipus que sigui, està subjecta al principi constitucional d'igualtat i la selecció del contractista s'ha de portar a terme sota criteris objectius i no discriminatoris. Així ho han assenyalat reiteradament els tribunals de justícia. D'acord amb aquestes consideracions, i amb la finalitat de poder valorar la queixa plantejada i donar-hi resposta, el Síndic demana conèixer la manera en què s'han adjudicat els contractes de publicitat inserida en publicacions digitals durant l'any 2012; els criteris que s'han tingut en compte per determinar els mitjans en els quals s'inseria la publicitat, i la valoració obtinguda segons aquests criteris pels mitjans en els quals s'ha inserit i pels quatre mitjans que han formulat queixa. Així mateix, caldria conèixer si s'ha exclòs de contractació alguna publicació digital i els motius en què es fonamenta aquesta exclusió. Per tant, el Síndic demana al Departament de la Presidència que li faciliti les dades que acrediten que la inserció durant l'any 2012 de publicitat de l'Administració de la Generalitat de Catalunya s'ha portat a terme amb subjecció als principis d'igualtat de tracte i no discriminació entre tots els mitjans digitals que potencialment en podien resultar adjudicataris.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
21/03/2012 | Diputació de Barcelona | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/03/2012 | Secretaria de Comunicació | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
20/04/2012 | Diputació de Barcelona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
23/05/2012 | Diputació de Barcelona | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
23/05/2012 | Secretaria de Comunicació | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
30/05/2012 | Secretaria de Comunicació | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
31/05/2012 | Departament de la Presidència | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
20/07/2012 | Secretaria de Comunicació | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
24/08/2012 | Diputació de Barcelona | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
29/10/2012 | Secretaria de Comunicació | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
30/10/2012 | Departament de la Presidència | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
18/12/2012 | Departament de la Presidència | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
15/01/2013 | Diputació de Barcelona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
06/02/2013 | Departament de la Presidència | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
15/02/2013 | Departament de la Presidència | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
20/02/2013 | Diputació de Barcelona | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
05/03/2013 | Departament de la Presidència | Resolució |
09/04/2013 | Diputació de Barcelona | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
20/06/2013 | Diputació de Barcelona | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
09/07/2013 | Diputació de Barcelona | Resolució pendent d'acceptació |
26/08/2013 | Diputació de Barcelona | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
13/09/2013 | Diputació de Barcelona | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
23/05/2014 | Diputació de Barcelona | No irregularitat |
26/05/2014 | Diputació de Barcelona | Seguiment finalitzat |