La promotora, educadora social de l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, ha presentat una queixa referida a la sol·licitud de serveis socials d'atenció a les persones amb disminució de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (en endavant ICASS) a nom d'un ciutadà.
Segons la promotora, aquesta persona té un grau de discapacitat del 72%, a causa d'una diplegia i un retard maduratiu, i supera també el barem de mobilitat. Des de la seva arribada, el mes de setembre de 2006, la persona interessada ha estat en una situació de gran fragilitat i precarietat econòmica. Els serveis socials de Santa Coloma de Gramenet han dut a terme diverses actuacions des que van tenir coneixement de la seva situació, entre les quals cal destacar les següents:
- Des del febrer de 2007 és perceptor de la prestació per retard maduratiu lleu.
- Des del març de 2007 és usuari del servei d'àpats a domicili (pel qual se li facilita un ajut econòmic puntual cada sis mesos).
- Des del març de 2007 disposa d'un servei d'ajuda a domicili (dos dies a la setmana).
- Se li ha concedit una beca per activitat extraescolar de piscina.
Tanmateix, la promotora informa que la persona interessada té un greu problema d'habitatge, ja que no té un lloc fix per viure, per la qual cosa cerca habitacions en habitatges compartits. Durant l'any 2007, però, va haver de canviar fins a quatre vegades d'habitatge, la qual cosa dificulta la possibilitat de treballar un projecte de futur de cara a aconseguir una estabilitat que li permeti autosuficiència i presa de decisions.
Per solucionar aquesta i altres qüestions, el 30 de novembre de 2006 es va tramitar una sol·licitud de llar-residència a l'ICASS. Sembla que la valoració de la sol·licitud va ser favorable per a la persona interessada, però la mancança de plaça per a un recurs que respongués a les característiques del sol·licitant ha fet que hagi d'estar en llista d'espera.
Així, els professionals, un cop van determinar que la situació havia variat, van rebre indicacions del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) de la possibilitat de tornar a presentar de nou la sol·licitud, per tal de tornar a valorar-la i poder així donar-li prioritat en la llista d'espera. Aquesta segona sol·licitud es va presentar el dia 19 de febrer de 2008.
En data 25 d'octubre de 2010 el DASC va informar el Síndic que en breu la persona interessada rebria la citació del Servei de Valoració de la Dependència (SEVAD) per tal de resoldre com més aviat millor la reclamació prèvia que havia interposat contra la resolució de 2 de febrer de 2009 i que es mantindria el Síndic informat de la resolució.
Tanmateix, a hores d'ara encara no consta que s'hagi emès la resolució de la reclamació prèvia que la persona interessada va presentar fa més de vint mesos, ni es té constància de la informació que s'ha donat a la persona interessada amb relació a la reclamació prèvia que va interposar.
En conseqüència, per tal d'adoptar una resolució definitiva sobre aquest assumpte, el Síndic demana al DASC que l'informi sobre si s'ha emès aquella resolució i sobre el seu contingut.
En cas que encara no s'hagi resolt la reclamació prèvia interposada contra la resolució de data 2 de febrer de 2009, el Síndic insta el DASC a resoldre-la sense més demora, alhora que recorda el deure de l'Administració de resoldre els procediments en els terminis legalment establerts.