El promotor de la queixa, en representació d'una comunitat de propietaris de Molins de Rei, manifesta la seva disconformitat amb la quota que es requereix als propietaris per la recollida i la gestió dels residus generats per l'aparcament de la comunitat. Considera que es tracta d'una tarifa desproporcionada, tenint en compte que al local no s'hi duu a terme cap activitat comercial i, per tant, només es generen els residus propis de la utilització de l'espai com a aparcament comunitari.
L'any 2013 el promotor es va adreçar a l'Ajuntament per exposar aquesta qüestió, i se li va respondre que tot espai o local amb subministrament d'aigua es considera entitat immobiliària diferenciable i generadora de residus. En vista d'aquesta resposta, es va adreçar de nou a l'Ajuntament per posar de manifest que l'aparcament no disposa de subministrament d'aigua i sol·licitar l'aplicació de la tarifa correcta i la devolució dels imports satisfets en excés els exercicis anteriors. Aquesta reclamació va ser desestimada per resolució de 17 de febrer de 2014.
De la informació de què es disposa, se'n desprèn que l'Ajuntament presta el servei de recollida d'escombraries i ha actuat d'acord amb l'ordenança vigent en el moment de la meritació de la taxa. Tot i això el Síndic fa les consideracions següents:
D'acord amb l'article 24 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, l'import de les taxes per la prestació d'un servei o per la realització d'una activitat no pot excedir, en conjunt, el cost real o previsible del servei o el valor de la prestació rebuda. En aquest sentit, de les dades de què es disposa se'n desprèn que el cost total per la prestació del servei de recollida i transport de residus municipals era superior a la previsió d'ingressos.
Pel que fa als informes tecnicoeconòmics sobre la base dels quals l'Administració local ha d'adoptar els acords d'establiment de taxes, el Síndic recorda que, a banda que en aquells informes es posi de manifest la previsible cobertura del cost total del servei (com disposa l'article 25 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals), també cal que continguin la justificació de la fixació de les tarifes corresponents, o dels paràmetres que s'hagin establert per a la liquidació de la quota tributària, per garantir que els contribuents no es quedin en una situació d'indefensió. En aquest sentit també s'ha pronunciat el Tribunal Suprem en la sentència de 24 de febrer de 2014.
D'altra banda, pel que fa a la consideració dels residus que es poden generar en un aparcament comunitari, la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, estableix en l'article 3 que s'entén per ?residus domèstics? els ?residus generats a les cases com a conseqüència de les activitats domèstiques. També es consideren residus domèstics els similars als anteriors generats en serveis i indústries. També s'inclouen en aquesta categoria els residus que es generen a les cases d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i béns, així com els residus i la runa procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària. Tenen la consideració de residus domèstics els residus procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats?. I s'entén per ?residus comercials? els ?residus generats per l'activitat pròpia del comerç, a l'engròs i al detall, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i dels mercats, així com de la resta del sector de serveis".
Cal tenir en compte que els aparcaments comunitaris són elements annexos al domicili i, per tant, l'activitat que s'hi pot fer també s'hauria de considerar domèstica, sempre que en aquell espai no hi hagi donada d'alta cap activitat.
Per tant, si els possibles residus que es generin en un aparcament comunitari on no hi ha donada d'alta cap activitat són conseqüència d'activitats domèstiques, la taxa que l'Ajuntament hauria d'exigir és pel servei que presta per la recollida d'escombraries d'origen domèstic. Cal destacar també que d'aquesta manera queda recollit en els models d'ordenances, aprovats per la Diputació de Barcelona en data 25 de setembre de 2014 (BOP 30/09/2014).
D'acord amb això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Molins de Rei que revisi el contingut de les ordenances que regulen les taxes pel servei de recollida i transport de residus municipals (domèstics i comercials), a fi que es tingui en compte que els residus generats en aparcaments comunitaris són domèstics. I, en aquest sentit, suggereix que es duguin a terme les actuacions que siguin oportunes perquè es modifiquin les ordenances corresponents i s'estableixi que la taxa pel servei de recollida i transport de residus que es puguin generar en un aparcament comunitari tingui la consideració de taxa pel servei de recollida de residus domèstics.