Resolució
AO-01511/2014 Actuació d'ofici relativa a la qualitat de la prestació del servei que s'ofereix a les persones usuàries d'un centre sociosanitari de l'Hospitalet de Llobregat

Matèries
Polítiques socials
Salut
Disconformitat amb el tracte rebut pel pacient
Data d'inici 10/03/2014
Data de l'últim moviment 30/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El Síndic ha obert una actuació d'ofici arran de les manifestacions efectuades pel familiar d'una persona que va romandre ingressada durant una temporada en un centre sociosanitari de l'Hospitalet de Llobregat després de ser intervinguda en un centre hospitalari. Aquesta persona denunciava que els pacients que estan ingressats en aquest centre passen tot el dia al sol i l'única atenció que se'ls ofereix és medicar-los.

En l'informe tramès pel Departament de Salut, es fa referència als resultats de l'enquesta de satisfacció d'assegurats del CatSalut envers la línia d'atenció sociosanitària que es va fer l'any 2013 i a l'avaluació dels objectius assistencials per a les línies contractades des de 2010 fins 2013. També s'informa que consten tres reclamacions contra el centre l'any 2013 i set l'any 2014, i que en les diferents visites que s'han fet al centre no s'ha constatat ni observat cap fet que pogués qüestionar la qualitat de la prestació de serveis que s'hi ofereixen.

D'altra banda, el 10 d'abril de 2014, una delegació de l'Equip de Treball de l'Autoritat Catalana de Prevenció de la Tortura (actualment Mecanisme Català per a la Prevenció de la Tortura) va visitar aquest centre i, tot i que en l'informe elaborat arran d'aquesta visita es fa constar que no es detecten abusos respecte de la contenció farmacològica, entre les recomanacions que es van fer al Departament de Benestar Social i Família es fa esment a la medicació de rescat, en el sentit que hauria de constar més detallada. 

Pel que fa a aquesta qüestió, però, el Departament de Benestar Social i Família va informar que "la Inspecció de Serveis Socials no valora la necessitat d'un registre de la medicació de rescat (dosi màxima, repeticions possibles per períodes de temps, situacions clíniques en què s'ha d'intervenir), atès que pertany a l'àmbit sanitari". Així, el Síndic trasllada aquesta recomanació al Departament de Salut a fi que sigui valorada des d'aquest departament.

Altrament, atès que el centre està integrat en el sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT); atès que el Servei Català de la Salut, com a responsable de la prestació dels serveis sanitaris als ciutadans, ha de controlar que la qualitat de tots els serveis que s'ofereixen amb finançament públic es manté, i atès que les funcions de la Subdirecció General d'Avaluació i Inspecció d'Assistència Sanitària es concreten, entre d'altres, a avaluar, inspeccionar i controlar els recursos sanitaris assistencials per tal de vetllar perquè es mantinguin els nivells de qualitat i que es compleixin els requisits d'estructura i funcionament dels centres i serveis sanitaris assistencials, i donar suport al Servei Català de la Salut pel que fa a l'avaluació, la inspecció i el control de la xarxa sanitària d'utilització pública i les prestacions del sistema sanitari públic, el Síndic suggereix  al Departament de Salut que valori la conveniència de posar en coneixement de la Subdirecció General d'Avaluació i Inspecció d'Assistència Sanitària els fets denunciats per si es considerés convenient iniciar algun tipus d'actuació.

Posteriorment, el Síndic ha rebut l'informe del Servei d'Inspecció d'Assistència Sanitària de la Subdirecció General d'Avaluació i Inspecció Sanitàries i Farmacèutiques, en el qual es recull que el 26 de maig es va fer una visita d'inspecció sanitària al centre, es va demanar que s'aportés documentació i que després que la inspecció sanitària la rebi i la valori s'emetrà un informe final del resultat del qual se'ns informarà. El Síndic resta, doncs, pendent que se li faci arribar informació sobre el resultat de les actuacions endegades.

Tramitació

Data Administració Tràmit

14/03/2014 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/10/2014 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2014 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/04/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
12/06/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
14/07/2015 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
05/08/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
21/09/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
30/12/2015 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació

Expedients Relacionats

AO-03596/2014