AO-01512/2007 | Actuació d'ofici per estudiar les garanties dels expedients de repatriació dels menors |
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
L'Ararteko informa de la situació de tres menors, sobre els quals va dictar-se una ordre de repatriació. Dos d'aquests menors van ser repatriats en compliment de les ordres de repatriació dictades per la Subdelegació del Govern de Barcelona, però el tercer va fugir del centre d'acollida quan hi va entrar la policia nacional amb l'ordre de repatriació. Així, els menors van rebre un tractament diferent per la Diputació Foral de Biscaia, que va tutelar-los i va iniciar la tramitació del seu permís de residència. El Defensor del Poble i el Consell General de l'Advocacia Espanyola recomanen que es notifiquin formalment les resolucions de repatriació als menors, i que aquests siguin escoltats prèviament. El Defensor del Poble ha manifestat la seva preocupació per la manca de garanties que es produeixen en els processos de repatriació d'aquests menors per la manca d'assistència d'advocat que els permeti manifestar la seva oposició. A més a més, diu, s'observen diferències entre comunitats autònomes pel que fa a la tutela i als expedients de repatriació d'aquests casos. Per tal de coordinar les actuacions que es facin des del Síndic amb les de l'Ararteko, es proposa reconvertir l'expedient de queixa número 07089/06 en una actuació d'ofici per estudiar les garanties dels expedients de repatriació dels menors, a fi i efecte que les administracions competents duguin a terme, si escau, les actuacions necessàries per revisar-los.
El Síndic demana al Departament d'Acció Social i Ciutadania que faci una valoració sobre el següent: En primer lloc, si considera adequat que sigui l'educador qui comparegui i signi, com a representant de l'entitat tutelar, en el tràmit d'audiència que té lloc amb la presència i amb la signatura d'un funcionari de la Subdelegació del Govern i del fiscal, i si considera convenient que el menor vagi acompanyat per un educador fins a l'oficina on té lloc l'audiència i sigui representat per un funcionari de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA) en un acte d'aquestes característiques. I, en segon lloc, si considera convenient que els deu dies hàbils que la citació per a l'audiència determina perquè el menor comparegui, també poguessin servir per preparar-lo per a aquest tràmit des d'un punt de vista educatiu, en comptes d'emprar-se només com a marge de temps de què disposa la DGAIA per traspassar la citació al director del centre a fi i efecte que pugui comunicar-ho al menor just abans del dia assenyalat. Per això, el Síndic suggereix que es creï un protocol d'actuació global amb tota la informació de què es disposa, que inclogui cada una de les intervencions que cal dur a terme i el temps que cal respectar des que el menor és posat a disposició de la DGAIA per tal que es compleixin totes les garanties en els processos de repatriació per reagrupació familiar que la legislació internacional, estatal i autonòmica assenyala, pel que fa a les qüestions següents: Obertura d'acord d'inici i resolució de tutela del menor; tramitació de la documentació en el termini de nou mesos, interpretat com de màxims, en interès superior del menor; estudi tècnic de la situació familiar del menor en el seu país d'origen; realització d'activitats formatives i laborals per al menor per afavorir la seva integració social; procediment per a la comunicació, l'escolta del menor i la traducció de la proposta de repatriació, i circuit davant la disconformitat del menor amb la repatriació. El Síndic també demana tota la informació de què es disposi sobre l'evolució de la signatura de convenis de col·laboració amb la Subdelegació de Govern de Barcelona i l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Barcelona a fi i efecte d'establir circuits d'actuació que respectin totes les garanties jurídiques. Tanmateix, la Delegació del Govern a Catalunya no ha facilitat al Síndic la documentació sol·licitada. Per tant, el Síndic recorda que, segons l'article 59 de la Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges, aquesta institució "pot sol·licitar la col·laboració de l'Administració general de l'Estat a Catalunya en les actuacions que porti a terme en exercici de les seves competències".
Data | Administració | Tràmit |
|
||
11/04/2007 | Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya | Altres formes de finalitzar |
24/04/2007 | Delegació del Govern a Catalunya | Altres formes de finalitzar |
24/04/2007 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
12/06/2007 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
19/02/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
06/05/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
10/06/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
04/09/2008 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
05/05/2009 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
10/05/2010 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
18/05/2010 | Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
01/12/2010 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
30/12/2010 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
26/07/2011 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
04/01/2012 | Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
11/04/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució |
30/04/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Seguiment finalitzat |
Normativa |
|
Decret 75/2006, d'11 d'abril, de desplegament de la Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció dels infants i adolescents, en l'àmbit sancionador- DOGC.4614 (13/04/2006) |
Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció als infants i els adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2083 (02/08/1995) |
Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social- BOE.10 (12/01/2000) |
Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica al menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei d'Enjudiciament Civil- BOE.15 (17/01/1996) |
Constitució Espanyola- BOE.311 (29/12/1978) |
Reial decret 2393/2004, de 30 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social- BOE.6 (07/01/2005) |