Resolució
AO-01512/2013 Actuació d'ofici per estudiar l'adequació del recurs alternatiu a la família assignat a un adolescent

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes en les relacions familiars
Data d'inici 28/02/2013
Data de l'últim moviment 12/12/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Durant la visita de l'oficina del Síndic al centre d'educació intensiva El Pedrenyal de febrer de 2013, es va entrevistar un adolescent resident al centre que presenta un trastorn mental greu i rep tractament psiquiàtric.

De la informació de què es disposa es desprèn que a aquest noi se li han fet nombroses contencions físiques; que se li han imposat sancions per faltes molt greus, que reconeix haver comès; que no ha sortit del centre des que hi va ingressar, i que rep poques visites perquè alguns membres de la família no es poden desplaçar fins al centre.

Contingut

La Llei 14/2010, de 27 de maig, sobre els drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, estableix que els centres d'educació intensiva tenen com a objectiu donar una resposta educativa als adolescents que presenten alteracions de conducta.

Tot i això, el perfil d'aquest noi sembla obeir al d'un adolescent amb trastorn mental i no pas al d'un adolescent amb alteració de conducta previst per a aquests centres.

En aquest sentit alguns dels elements del centre, com la seva configuració tancada, sembla que poden afavorir el tractament del noi, però en canvi altres elements fan pensar en la manca d'adequació del recurs a les necessitats del noi.

Així doncs, les pràctiques de contenció haurien de tenir un ús limitat i extraordinari, i no haurien de constituir una pràctica freqüent. Les mesures correctores han de tenir un contingut i una funció fonamentalment educatius, i en aplicar-les cal tenir en compte les característiques de l'infant o adolescent, en aquest cas el trastorn mental que pateix el noi.

Així mateix, l'aplicació de mesures correctores no hauria d'implicar, ni directament, ni indirectament, privació del dret de visita de la família (article 142 de la Llei 14/2010), ni tenir un període de durada superior a un mes. En aquest cas, a més, l'acumulació de mesures correctores consistents en la privació de sortides durant un mes determina a la pràctica que el noi estigui privat de sortides durant molts mesos. Atès que no rep visites de la família al centre, aquesta sanció acaba implicant també, de forma indirecta, la suspensió del dret a mantenir relació amb la seva família i a mantenir contacte amb el món exterior.

En relació amb aquest assumpte, l'article 25 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant reconeix el dret dels infants i adolescents que es troben ingressats en centres que es revisi periòdicament l'adequació del tractament a les seves circumstàncies, i també el seu progrés al centre.

Per aquest motiu, el Síndic demana al Departament de Benestar Social i Família, d'una banda, que revisi l'adequació del recurs alternatiu a la família assignat al noi des del punt de vista de les seves necessitats; i de l'altra, que revisi les sancions aplicades a aquest adolescent i l'adequació a les previsions de la Llei 14/2010 en relació amb l'aplicació de mesures educatives correctores.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/03/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
14/05/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
23/07/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
10/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
12/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat