Resolució
Q-01521/2009 Disconformitat amb la resolució del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la reclamació de responsabilitat per danys en uns habitatges per les obres de la línia 9 del metro.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Responsabilitat patrimonial
Data d'inici 26/03/2009
Data de l'últim moviment 03/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora, que actua en representació de la comunitat de propietaris d'un immoble, es queixa de la resolució del procediment dels danys reclamats en els habitatges de l'edifici com a conseqüència de les obres de construcció del tram 4 de la línia 9 del metro.

La promotora explica que els veïns van presentar les reclamacions amb fitxes d'incidències que es van resoldre mitjançant comprovacions tècniques dels danys. 

En concret, sembla que tant l'empresa especialista en patologies com la direcció de l'obra van concloure que els danys en els habitatges no eren atribuïbles a les obres del metro. En canvi, aquests informes també van concloure que les patologies detectades a les zones comunes de l'immoble podien haver estat provocades per les obres de la línia 9.

La promotora de la queixa no està d'acord amb aquesta valoració tècnica, però de la documentació que aporta no es desprèn que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (en endavant DPTOP), atesa aquesta discrepància, hagi tramitat les reclamacions de responsabilitat d'acord amb el procediment establert legalment.

Contingut

En l'informe tramès el mes juliol de 2009, el DPTOP va manifestar que, d'acord amb els informes redactats per la direcció de l'obra i per l'empresa especialista en patologies, moltes de les patologies reclamades ja existien i, en d'altres, els motius que les han provocat no tenen res a veure amb les obres del metro de la línia 9.

A l'informe també s'explica que, a fi i efecte de complir tots els tràmits administratius adients, el 9 de juliol es va adreçar a la promotora un informe resum (justificatiu), amb una carta en què se li explicava exactament l'abast de les reparacions que farien a la finca.

Per tant, el Síndic va traslladar aquesta informació a la promotora. En resposta a aquesta comunicació, la promotora va facilitar còpia de la carta a què es fa esment a l'informe i va explicar el desacord amb el seu contingut, que va palesar mitjançant un escrit adreçat al responsable de geologia i obres subterrànies, que signava la carta en qüestió. 

En relació amb queixes assimilables a la que és objecte d'estudi, en altres ocasions el Síndic ha manifestat que no ha d'objectar a la tramitació inicial de les reclamacions lligades a l'execució d'obres públiques d'ampli abast mitjançant una comprovació tècnica dels danys que al·lega el ciutadà i la reparació immediata quan correspongui, com a forma de garantir una resposta àgil a aquestes reclamacions. 

Ara bé, en els casos en què, fetes aquestes actuacions, la persona interessada no hi està d'acord, el Síndic entén que cal donar a aquesta reclamació la tramitació processal establerta normativament per a les reclamacions per responsabilitat patrimonial. 

Cal tenir en compte que el procediment de tramitació de reclamacions per responsabilitat té una funció de garantia tant per al ciutadà com per a l'Administració. Per al ciutadà perquè assegura la seva intervenció en el procediment, ja que pot aportar elements de prova sobre la realitat del dany i la relació de causalitat, accedir a les actuacions d'instrucció i formular al·legacions. I per a l'Administració, perquè emmarca i canalitza la seva actuació per resoldre la reclamació, en el seu paper de garant de l'interès general.

Atès tot això i sense entrar a valorar la qüestió de fons plantejada, el Síndic suggereix que aquesta situació hauria de continuar-se gestionant, en el sentit de tramitar la reclamació en el marc del procediment en matèria de responsabilitat patrimonial que determina la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i que regula el Reial Decret 429/1993, de 26 de març, sens perjudici de requerir a la part interessada que la completi en aquells aspectes que es considerin pertinents per poder ser admesa a tràmit, d'acord amb el marc normatiu citat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/06/2009 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/07/2009 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/02/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/03/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/04/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/05/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
17/06/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/03/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 429/1993, de 26 de març, que aprova el Reglament en matèria de responsabilitat patrimonial- BOE.106 (04/05/1993)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)