Resolució
Q-01536/2015 Queixa referida a la provisionalitat del grau de discapacitat d'una menor

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes de salut i/o discapacitat en l'infant
Data d'inici 05/03/2015
Data de l'últim moviment 16/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa exposa que la seva filla té reconegut un grau de discapacitat del 75%, amb barem de mobilitat i necessitat de tercera persona. El 28 de febrer de 2015 li caducava la resolució de reconeixement de grau de disminució, de manera que va tramitar la targeta d'aparcament per a persones amb discapacitat a nom de la menor com a titular no conductor i la targeta acreditativa de discapacitat, la qual li va ser concedida amb vigència fins al dia 28 de febrer de 2015 (la mateixa de la resolució de grau de discapacitat).

En data 23 de febrer de 2015 es va fer la visita de reconeixement a la seva filla per revisar-li el grau de discapacitat, però l'han informat que fins que no caduca la resolució de discapacitat no poden començar a tramitar la renovació i que, a més a més, poden trigar fins a tres mesos a fer tots els tràmits. Per tant, el mateix 23 de febrer, el promotor va sol·licitar a l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès una pròrroga de les targetes d'estacionament i acreditativa de discapacitat, fins que no disposés de la nova resolució de discapacitat, però sense èxit. 

Segons l'informe del Departament de Benestar Social i Família, es va resoldre la revisió del grau de discapacitat atorgat amb caràcter provisional de la filla del promotor dins dels terminis legalment previstos i en data 23 de març de 2015 es va notificar al promotor la resolució per la qual es va atorgar un 65% del grau de discapacitat a la menor amb efectes des del dia 28 de febrer de 2015, data de caducitat de la targeta anterior.

El Departament indica que amb aquesta resolució la persona interessada pot adreçar-se a l'Ajuntament per gestionar la renovació de la seva targeta d'estacionament per a persones amb mobilitat reduïda. I afegeix que la gestió i la concessió de les targetes d'estacionament per a persones amb discapacitat és competència dels ens locals i que no és funció del Departament la supervisió directa de cadascuna de les targetes que tramiten els municipis de Catalunya. Tot i això, el Síndic entén que, si l'expedició i la tramitació d'aquestes targetes depenen de la comprovació de la vigència de les resolucions de reconeixement de discapacitat i del barem de mobilitat reduïda, sí que forma part de les atribucions del Departament vetllar per la continuïtat d'aquesta vigència.

En aquest sentit, encara que la tramitació del Departament hagi estat ajustada a la normativa, s'ha produït un buit en la vigència de la targeta d'estacionament de què disposava el promotor fruit de la caducitat aparellada a la fi de la vigència de la resolució de reconeixement de discapacitat atorgada a favor de la seva filla amb caràcter provisional i fins al moment en què es resol renovar aquest reconeixement amb efectes retroactius.

Durant el mes que ha transcorregut entre la caducitat del reconeixement del barem de mobilitat reduïda (febrer de 2015) i la notificació de la resolució per la qual es reconeix de nou aquest barem de mobilitat favorablement (març de 2015), s'ha produït una situació de manca de reconeixement de la discapacitat de la menor, i l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallés ha interpretat que d'acord amb la normativa l'ha de deixar sense dret a gaudir tampoc de targeta d'estacionament, que depèn del reconeixement de la discapacitat. Aquesta interpretació que fa l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès es pot estar produint en altres municipis i és ajustada a la normativa vigent. 

Per aquest motiu, el Síndic considera que sí que forma part de les atribucions del Departament emetre unes instruccions clares sobre la vigència de les targetes d'estacionament de mobilitat reduïda en casos de provisionalitat de grau de discapacitat i exigència de revisió mentre no es dicta nova resolució de reconeixement. Per contra, li suggereix que modifiqui la data en què s'efectua la revisió del grau d'ofici en casos de provisionalitat en el reconeixement (anterior a la finalització de la vigència de la provisionalitat del grau) per garantir la continuïtat del reconeixement i també de la targeta d'estacionament per tal de garantir els drets de les persones amb una mobilitat reduïda a gaudir de les facilitats d'estacionament que els permet l'ús de la targeta.

Tramitació

Data Administració Tràmit

31/03/2015 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/03/2015 Consell per a la Promoció de l'Accessibilitat i Supressió de Barreres Arquitectòniques Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/05/2015 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/05/2015 Consell per a la Promoció de l'Accessibilitat i Supressió de Barreres Arquitectòniques Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/05/2015 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/05/2015 Consell per a la Promoció de l'Accessibilitat i Supressió de Barreres Arquitectòniques Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/09/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
16/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació