Resolució
Q-01539/2013 Disconformitat amb la desestimació d'una prestació de la renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 28/02/2013
Data de l'últim moviment 22/06/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la desestimació de la prestació de la renda mínima d'inserció que va sol·licitar el febrer de 2012. Segons la resolució desestimatòria, els motius de denegació són que ?les dades econòmiques contingudes en l'expedient no acrediten que la unitat familiar no obtingui durant els sis mesos anteriors a la sol·licitud uns ingressos superiors a la prestació econòmica de la renda mínima d'inserció que correspongui al mateix període?.

Contingut

En l'informe tramès per l'Administració es confirma que la prestació va ser denegada per raó dels ingressos de la unitat de convivència, i s'exposa que durant els sis mesos anteriors a la sol·licitud el promotor va formalitzar contractes de treball i va percebre la prestació i el subsidi d'atur, però no es quantifiquen aquests ingressos. Per tant, no es pot concloure si efectivament el promotor tenia dret o no a la prestació sol·licitada. Ara bé, el fet que tingués contractes de treball o que rebés altres subsidis no implica ?per se? que no reunís el requisit de manca de recursos econòmics previst per la normativa, ja que això depèn de la quantia i del límit de recursos aplicable segons les característiques de la unitat de convivència.

En aquest sentit, cal recordar la necessitat de motivar convenientment les resolucions, a fi de garantir el coneixement per part de les persones de les dades que s'han tingut en compte i evitar una situació d'indefensió. Cal que, amb caràcter general, en el text de les resolucions que es dicten en aquests procediment s'explicitin, entre altres dades, els ingressos que s'han pres en consideració, la persona o persones perceptores, el període al qual corresponen aquests ingressos i el límit d'ingressos que és aplicable al cas.

D'altra banda, s'indica que els ingressos que s'han tingut en compte són els corresponents al període de sis mesos anteriors a la sol·licitud. Això no obstant, l'article 4.1 del Decret 384/2011 estableix que el període amb relació al qual s'ha de valorar la disponibilitat de mitjans econòmics, sens perjudici de les excepcions fixades, és dels dotze mesos anteriors a la sol·licitud. Per tant, en aquest cas la resolució adoptada no està convenientment fonamentada.

De conformitat amb això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació:

1. que, amb relació a aquest cas concret, revisi les dades contingudes a l'expedient; faci una nova avaluació d'acord amb les condicions i previsions del Decret 384/2011, de 30 d'agost, com a norma aplicable al cas, i dicti una nova resolució, en el sentit que correspongui, en coherència amb aquesta nova avaluació. En aquesta resolució s'haurien d'explicitar i detallar les dades que s'han de tenir en compte pel que fa al període d'ingressos, quantia, conceptes, persones perceptores i límit aplicable, a banda de qualsevol altre requisit determinant del sentit de la resolució.

2. que, amb caràcter general, millori la motivació de les resolucions que es dicten en aquests procediments, de manera que incorporin totes les dades que s'han tingut en compte per emetre-les.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/02/2013 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Acusament de recepció
19/03/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/05/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/11/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/11/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
05/12/2013 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Comunicació a l'Ombudsman de la resolució pendent d'acceptació
14/01/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
06/02/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/04/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
22/05/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
25/07/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/09/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/09/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/10/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Irregularitat
24/10/2014 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Irregularitat
31/10/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat
22/06/2015 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Comunicació a l'Ombudsman del seguiment finalitzat