La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Administració a una sol·licitud de represa de la prestació de renda mínima d'inserció que va presentar el gener de 2013, després que se suspengués la prestació de què era titular arran d'un viatge que va fer fora de Catalunya.
De les dades de què es disposa, es desprèn que no s'ha dut a terme cap tràmit en relació amb la sol·licitud de represa de la prestació que va presentar la persona interessada.
Cal recordar que en la tramitació dels procediments les administracions han d'actuar amb criteris d'eficàcia i celeritat, i que, amb caràcter general, el procediment s'ha d'impulsar d'ofici en tots els tràmits. En aquest cas concret, davant la petició de represa, l'òrgan gestor hauria d'haver actuat de manera més diligent i haver requerit la persona interessada perquè aportés les dades i els documents que considerés necessaris per aclarir les circumstàncies plantejades i comprovar la seva situació. Aquest requeriment hauria d'indicar expressament els documents i les dades que havia de presentar, a fi de no generar indefensió i possibilitar que la persona interessada els aportés. Això sens perjudici que paral·lelament pogués instruir altres actuacions per verificar aquestes circumstàncies i donar continuïtat al procediment, com ara sol·licitar informes als serveis socials bàsics sobre la situació de necessitat de la família.
No sembla, però, que res d'això s'hagi fet, sinó que únicament s'ha mantingut paralitzat el procediment, a l'espera que la promotora presentés alguna altra justificació, però sense demanar-la-hi. Així doncs, cal entendre que en aquest cas, a partir de la sol·licitud de represa, s'ha produït una paralització del procediment que no s'adequa als principis que han de regir el procediment administratiu, i que suposa un greuge per a la persona afectada.
Tenint en compte tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació, d'una banda, que s'impulsin les actuacions oportunes per tramitar i resoldre expressament, en el sentit que correspongui, la sol·licitud de represa de la prestació efectuada per la promotora; i de l'altra, que, amb caràcter general, s'estableixin les pautes i instruccions oportunes per evitar situacions de paralització com la que s'ha produït en aquest cas, de manera que, davant d'una sol·licitud o proposta de represa, s'instrueixin d'ofici i amb celeritat les actuacions adients per resoldre-la expressament, en el sentit que correspongui.