Resolució
Q-01561/2014 Queixa relativa a la tramitació del PIA en un cas en què els serveis socials d'atenció primària han recomanat servei residencial i es constata manca de disponibilitat de places residencials finançades amb fons públics

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 11/03/2014
Data de l'últim moviment 21/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Terrassa Pendent d'acceptació per l'administració
Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració
Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i a les prestacions vinculades del seu pare.

Exposa que el seu pare va ingressar en data 21 de maig de 2013 en plaça privada en una residència per a gent gran, que segons el directori d'establiments i serveis d'atenció a la gent gran del web del Departament de Benestar Social i família és un centre col·laborador. En data 21 de juny de 2013 es va emetre la resolució de grau de dependència i se li va reconèixer un grau II. En data 16 de setembre de 2013 la família va signar el document per reservar plaça residencial a la xarxa pública de serveis socials. Van fer la reserva a tres centres residencials, en els quals la persona interessada roman en llista d'espera. Tot i això, en data 4 d'abril de 2014 es va informar que no li correspon cap prestació del sistema català d'autonomia i atenció a la dependència atès que està ingressat en un centre que actualment no està integrat al Sistema Català d'Autonomia i Atenció a la Dependència (en endavant SCAAD).

Contingut

Un cop estudiada aquesta qüestió, el Síndic conclou que els fonaments de fet i de dret consignats en la resolució d'acord amb la qual no es pot establir el Programa individual d'atenció (en endavant PIA) al pare de la promotora perquè no compleix els requisits, no es corresponen amb la realitat del cas ni amb el dret vigent aplicable per a aquest tipus de procediment i situacions. En conseqüència, suggereix al Departament de Benestar Social i Família que iniciï un procediment de revisió d'ofici de l'expedient de dependència iniciat a nom del pare de la promotora, a fi i efecte de:

1. determinar si el pare de la promotora compleix els requisits per ser beneficiari dels serveis i les prestacions vinculats a la seva situació de dependència, d'acord amb la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. 

2. revisar les actuacions dutes a terme des del dia 1 d'abril de 2014.

3. adoptar les mesures que es considerin adients per tal que, si escau, es corregeixin totes les actuacions (tant dels serveis socials d'atenció primària com de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials) que no es corresponen amb la realitat dels fets i fonaments de dret que s'han constat en aquest cas.

4. establir un PIA per al pare de la promotora en què es facin constar els serveis i/o les prestacions concrets que corresponguin d'acord amb el procediment establert als punts 3.3, 16.4 i 16.5 de la Instrucció 5/2013 de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials.

5. emetre una nova resolució PIA en què es concreti la proposta que sorgeixi del compliment del punt anterior.

Finalment, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que el fet que s'hagi suspès la possibilitat de tramitar programes individuals d'atenció que reconeguin prestacions econòmiques vinculades a servei residencial i els ingressos a places residencials privades acreditades (que va comunicar el Departament el mes de juliol de 2013) és una situació de fet que afecta la possibilitat d'oferir i concretar una de les diverses prestacions previstes a la Cartera de Serveis Socials de Catalunya per atendre la situació de les persones amb dependència reconeguda, i no pot servir com a fonament per no reconèixer a una persona dependent una serie de drets subjectius dels quals és beneficiària per expressa disposició legal. 

El Departament de Benestar Social i Família no és competent per decidir que no reconeix els drets subjectius que legalment corresponen a una persona per disposició normativa, com ha ocorregut en aquest cas, en què l'Administració va decidir que al pare de la promotora no li corresponia cap prestació de l'SCAAD.

En aquesta línia, el Síndic recorda també al Departament de Benestar Social i Família que, d'acord amb la normativa que regula el Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència (SAAD), a l'Administració autonòmica li correspon determinar els serveis i/o les prestacions concrets que corresponguin a cada persona dependent, en funció de la seva situació particular, però no reconèixer-li o negar-li el dret a ser beneficiària de les prestacions previstes a la Llei 39/2006. El dret a ser beneficiari d'alguna o algunes de les prestacions reconegudes pel SAAD l'adquireix la persona pel sol fet d'haver estat reconeguda com a dependent en els graus vigents segons la taula de vigència que estableix la mateixa normativa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/04/2014 Ajuntament de Terrassa Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/04/2014 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2014 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2014 Ajuntament de Terrassa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/06/2014 Ajuntament de Terrassa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/07/2014 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/09/2014 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
26/11/2014 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Comunicació a l'Ombudsman de la resolució pendent d'acceptació
26/11/2014 Ajuntament de Terrassa Resolució pendent d'acceptació
01/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/01/2015 Ajuntament de Terrassa Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
28/01/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/02/2015 Ajuntament de Terrassa Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/02/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/02/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/03/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
28/04/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
26/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
21/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació

Expedients Relacionats

Q-01646/2014
Q-02288/2014
Q-03900/2014
Q-04807/2014
AO-06105/2013