Resolució
Q-01568/2010 Manca de resposta del Departament d'Acció Social i Ciutadania a una reclamació contra una resolució de reconeixement de la situació de dependència.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 08/04/2010
Data de l'últim moviment 16/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La mare d'un infant de nou anys que pateix autisme assenyala que el 26 de febrer de 2008 el Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) va emetre una resolució que li reconeixia un grau III nivell 1 de dependència. Explica, igualment, que un cop feta una revisió oficiosa, el 25 de novembre de 2009 es va emetre una nova resolució que establia un grau II nivell 2 de dependència.

La persona interessada ha manifestat, d'una banda, la seva disconformitat amb el fet que en la nova resolució es qualifiqui el seu fill amb un grau de dependència inferior, quan, d'acord amb els informes dels professionals que el tracten, no ha presentat cap millora. D'altra banda, assenyala que no està d'acord amb el fet que s'hagi fet una nova valoració quan el seu fill encara no ha fet els onze anys, edat en què s'ha de fer la revisió, segons s'assenyala en el Reial decret 504/2007.

La promotora ha explicat, també, que el dia 1 de febrer de 2010 va presentar una reclamació prèvia en la qual expressava la seva disconformitat amb aquesta resolució i es queixa del fet que encara no n'ha rebut cap resposta.

Contingut

El DASC explica els fets següents:

En primer lloc, la data de sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència d'aquest infant, nascut el 20 de novembre de 2000, és l'11 de juny de 2007.

En segon lloc, l'infant va ser valorat el dia 13 de setembre de 2007 quan faltaven cinc mesos perquè fes els set anys, però en aquell moment, en què es començava a implantar la nova llei i l'aplicació informàtica per tramitar-la, es va considerar adient no esperar que fes els set anys i valorar-lo aplicant el barem de valoració de 3-6 anys. El resultat d'aquella valoració va ser de 75 punts, la qual cosa li donava el reconeixement d'un grau III nivell 1 de dependència.

En tercer lloc, la segona valoració del reconeixement de grau i nivell es va fer el dia 10 de juny de 2008, i es va aplicar el barem de 7-10 anys. En aquesta ocasió el resultat va ser de 72 punts, la qual cosa donava el reconeixement d'un grau II nivell 2 de dependència.

L'Administració reconeix que això no hagués passat si s'hagués esperat a fer la primera valoració quan el menor fes els set anys i disculpa la seva actuació perquè, llavors, encara no s'havien establert clarament els sistemes de valoració i revaloració. 

Quant a la manca de resposta a la reclamació prèvia presentada per la mare de l'infant el dia 1 de febrer de 2010, el DASC informa que "es va enviar al Consorci de Serveis Socials de Barcelona (CSSBCN) i l'equip de valoració ha valorat la persona interessada en data 1 d'octubre de 2010, i ha passat per comissió el 6 d'octubre de 2010, per la qual cosa en breu us informarem de la resolució corresponent".

A hores d'ara, però no s'ha rebut cap informació sobre la resolució d'aquest assumpte.

Per tant, en relació amb aquest darrer assumpte, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família el deure establert a l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, d'acord amb al qual les administracions públiques de Catalunya han de dictar resolució expressa sobre tots els procediments en el termini legalment establert, i notificar-la a les persones interessades, amb les úniques excepcions que són previstes expressament pels preceptes esmentats. 

Posteriorment, l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials ha comunicat que en data 23 de setembre de 2011 es va dictar la resolució que estima la reclamació prèvia interposada i reconeix un grau III i nivell 1 de dependència  al fill de la promotora amb efectes des del dia 4 de juny de 2009.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/09/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/10/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/11/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010)