Resolució
Q-01570/2010 Disconformitat amb l'Ajuntament del Figaró per diverses incidències relacionades amb les sessions del ple del municipi

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 08/04/2010
Data de l'últim moviment 31/01/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Figaró-Montmany Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, en representació d'un grup municipal del Figaró, manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament per l'incompliment d'alguns requisits perceptius en dues convocatòries de plens extraordinaris, el que es va dur a terme el dia 28 de desembre de 2009 (convocat d'urgència per sotmetre a votació les ordenances fiscals per l'any 2010) i el que es va dur a terme el 29 de gener de 2010.

Contingut

D'acord amb la normativa de règim local, les entitats locals tenen autonomia per establir i exigir tributs d'acord amb el que preveu la legislació de l'Estat que regula les hisendes locals i les lleis que dictin les comunitats autònomes en els supòsits previstos expressament. La potestat reglamentària de les entitats locals en matèria tributària s'exerceix a través d'ordenances fiscals, l'aprovació de les quals correspon al Ple de la corporació (article 52 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril). 

Ara bé, la doctrina sobre aquesta matèria coincideix a assenyalar que s'ha de distingir el procediment d'aprovació de l'ordenança del procediment seguit per elaborar-la. 

Quant al procediment d'aprovació, la proposta del projecte d'ordenança correspon a la Junta de Govern (article 127 de la Llei de bases de règim local) i l'aprovació al Ple de la corporació. Addicionalment, l'acord d'aprovació s'ha d'adoptar en vista dels informes previs perceptius a què es fa referència a l'article 179 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, i més concretament a l'article 25 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.

Pel que fa al procediment d'elaboració de l'ordenança fiscal, el Síndic entén que, atesa la naturalesa de la matèria, s'ha de seguir el procediment d'elaboració de disposicions de caràcter general, el primer pas del qual és la proposta, resolució o acord d'iniciació del procediment. Així es desprèn de la regulació establerta per la Llei 26/2010, de 3 d'agost, d'acord amb la qual el procediment d'elaboració d'un projecte de disposició reglamentària s'inicia a proposta del departament competent en la matèria del projecte (article 61.1). 

En el cas de les ordenances fiscals, doncs, resulta encertat afirmar que la resolució o l'acord d'iniciació del procediment d'elaboració de la norma ha de ser dictat pel president de la corporació, en exercici de l'atribució a què fa referència l'article 21.1 a) de la Llei de bases de règim local. I dit això, s'ha de reconèixer també que la competència per dictar l'acte o resolució d'iniciació del tràmit de modificació de les ordenances fiscals correspon a l'alcalde. Quant a la competència sobre l'aprovació de la modificació, també en aquests casos correspon al Ple (així s'especifica també a l'article 123.d. de la Llei de bases de règim local).

D'acord amb això, el Síndic entén que l'argument de l'Ajuntament segons el qual ?la iniciativa en matèria tributària corresponia a l'alcalde? es correspon amb la normativa citada, sempre que s'entengui com a tal la iniciació del procediment d'elaboració de l'ordenança. També resulta adequat a la normativa l'apreciació que aporta el secretari segons la qual la competència sobre l'aprovació dels projectes d'ordenança fiscal correspon a la Junta de Govern.

Això no vol dir, però, que qualsevol iniciativa de debat o discussió en el si del Ple sobre temes relacionats amb les ordenances fiscals o els tributs municipals hagi de ser originat per l'alcalde, com sembla que es desprèn de l'informe del secretari interventor.

En aquesta línia, el Síndic entén que s'ha de distingir també entre la competència sobre la iniciació del tràmit d'elaboració o modificació de la norma tributària (que correspon a l'alcalde) i la possibilitat que els membre del consistori proposin assumptes vinculats a la regulació tributària aprovada pel Ple com a temes per ser debatuts en el si d'una sessió plenària.

Desconèixer la possibilitat que els membres del consistori puguin proposar el debat sobre una determinada matèria de la seva competència al si del plenari no sembla adequat a una bona pràctica democràtica en la qual ha de prevaler una relació dialèctica sana entre l'equip de govern i els regidors de l'oposició que garanteixi, entre altres coses, l'exercici de la competència del Ple de controlar i fiscalitzar els òrgans de govern (article 52.2.a del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril).

Dit això, el Síndic no comparteix l'argument de l'Ajuntament segons el qual el fet que la competència sobre la iniciació del procediment d'elaboració de la normativa tributaria sigui de l'alcalde i que la competència de presentar al Ple la proposta d'ordenança fiscal sigui de la Junta de Govern, justifiquen la denegatòria la convocatòria del ple extraordinari per debatre sobre el contingut de l'ordenança fiscal aprovada pel Ple. 

El Síndic tampoc no considero que aquestes competències de l'alcalde i la Junta de Govern comportin la manca de competència dels membres de Ple per proposar la inclusió, com a un punt de l'ordre del dia d'un plenari, del debat sobre la modificació de l'ordenança fiscal.

Dit d'una altra manera, el Síndic considera que l'alcalde no pot impedir la convocatòria d'un ple extraordinari en el qual es proposa debatre una matèria que és de competència del Ple, si la sol·licitud s'ajusta als requisits establerts a l'article 98 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril. Tampoc no correspon a l'alcalde decidir sobre el caràcter d'urgència d'una proposta d'incloure un punt dins de l'ordre del dia d'un ple ordinari un cop ha estat convocat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/05/2010 Ajuntament de Figaró-Montmany Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/09/2010 Ajuntament de Figaró-Montmany Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/04/2011 Ajuntament de Figaró-Montmany Reiteració posterior a la primera
19/01/2012 Ajuntament de Figaró-Montmany Resolució
31/01/2012 Ajuntament de Figaró-Montmany Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya- DOGC.3887 (20/05/2003)
Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010)
Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local- BOE.80 (03/04/1985)
Constitució Espanyola- BOE.311 (29/12/1978)
Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals- BOE.305 (22/12/1986)
Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals- BOE.59 (09/03/2004)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)

Expedients Relacionats

Q-05875/2010
Q-00058/2011