El promotor de la queixa, una persona amb discapacitat que es desplaça en cadira de rodes, manifesta la seva disconformitat per la manca d'accessibilitat del mercat municipal de Sant Ildefons, a Cornellà de Llobregat, i les barreres arquitectòniques que hi ha en aquest edifici, concretament a algunes oficines municipals que s'hi ubiquen (Oficina Municipal d'Informació al Consumidor i Serveis Socials de la Gavarra, entre d'altres).
Aquesta persona ja es va adreçar al Síndic l'any 2007 per la mateixa qüestió.
En el marc de la primera intervenció del Síndic en relació amb aquesta qüestió (expedient 03699/2007), el dia 18 de desembre de 2007 es va emetre una resolució en què se suggeria a l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat que executés, al més aviat possible i amb la màxima celeritat, les obres necessàries per a la construcció d'un ascensor o d'un altre sistema que fes accessible l'edifici del mercat de Sant Ildefons i totes les oficines municipals que alberga.
Gairebé tres anys després, el promotor s'ha tornat a adreçar al Síndic per manifestar la seva disconformitat amb el fet que encara no s'hagi resolt el problema d'accessibilitat de les oficines municipals esmentades, especialment l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor.
En el seu darrer informe, l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat explica que entre les obres previstes al barri de Sant Ildefons en el període comprés entre els anys 2005-2010 hi havia la millora de l'accessibilitat del mercat per mitjà de la instal·lació d'un ascensor exterior adossat a la façana posterior que permetria la connexió directa des del carrer amb la primera planta, però que aquest projecte no es va arribar a aprovar ateses les característiques tècniques tant de l'edifici com de la infraestructura necessària per a la instal·lació de l'ascensor.
Això no justifica, però, la manca d'una solució alternativa al problema plantejat pel promotor un cop comprovada la inviabilitat del projecte inicial. Per tant, el Síndic recorda a l'Ajuntament, de nou, que la demanda del promotor de garantir l'accessibilitat de les oficines municipals no pot ser tan sols una proposta per ser considerada amb totes les altres relatives a la planificació municipal, ni es pot ajornar indefinidament.
La demanda de fer accessibles els accessos a les oficines municipals és un dret dels ciutadans emparat per les obligacions que tenen els municipis i que es deriven de la normativa d'accessibilitat vigent a Catalunya (Llei 20/1991, de 25 de novembre, i Decret 135/1995, de 24 de març, de desplegament de la Llei 20/1991).
En relació amb els edificis d'ús públic, concretament, l'article 20 del Decret 135/1995, de 24 de març, estableix les normes d'accessibilitat des de l'exterior i de mobilitat vertical, i remarca, entre altres assumptes, la necessitat que una de les entrades des de la via pública a l'interior de l'edificació sigui accessible i que la mobilitat o comunicació vertical entre espais, instal·lacions o serveis comunitaris es faci, com a mínim, mitjançant un element adaptat o practicable, segons el cas.
Dit això, el Síndic insisteix que, si bé es cert que la normativa sobre accessibilitat fa referència a l'adaptació gradual dels espais públics construïts abans que entrés en vigor, aquesta progressivitat no vol dir que l'Administració pugui endarrerir contínuament i indefinidament l'adaptació, entre d'altres, de les oficines públiques que presten servei d'atenció al ciutadà.
Per aquest motiu, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que valori altres alternatives que permetin garantir, a tots els ciutadans, l'accessibilitat de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor i de les altres dependències municipals d'atenció al públic ubicades a l'edifici del mercat de Sant Ildefons.