El promotor de la queixa exposa que en data 11 de novembre de 2014 va sol·licitar la beca per a la realització de pràctiques en organitzacions internacionals Canigó 2014, amb destí prioritari a les Nacions Unides. El 17 de febrer de 2015 el Departament de la Presidència va dictar la resolució per la qual es resolia la convocatòria i s'atorgava la beca al promotor. Es queixa que la resolució es va dictar molt tard i va complicar el procés, atès que ara no pot gaudir de la beca ni compleix els requisits per fer-ne ús.
D'altra banda, també manifesta que durant el procés de sol·licitud se li van oferir diverses organitzacions de destí, i va escollir les Nacions Unides a Nova York. Tot i això, no se'l va informar del fet que no complia els requisits per fer-hi pràctiques.
Un cop estudiada aquesta qüestió, el Síndic va suggerir al Departament de la Presidència que es millorés la informació proporcionada a les persones participants de la convocatòria de les pràctiques en organitzacions internacionals (beques Canigó), i que, en la mesura que fos possible, s'ajudés en la gestió dels tràmits que aquestes persones han de seguir per tal de complir els requisits i obtenir la documentació sol·licitada, d'acord amb la naturalesa de la convocatòria.
Així mateix, li va suggerir que es verifiqués el compliment dels requisits de les persones sol·licitants en el moment de la sol·licitud i també en el moment de la resolució de la beca per tal de comprovar que segueixen la tramitació que se'ls demana. En aquest sentit, es va suggerir que es valorés en el cas del promotor si la informació proporcionada havia estat suficient i ajustada al seu perfil i si calia rescabalar-li les despeses relacionades amb la tramitació del visat atesa la possible deficiència en la informació proporcionada.
Finalment, amb relació a la propera convocatòria de les beques, el Síndic va recomanar que es modifiquessin les dates i els terminis en què la persona sol·licitant ha de presentar l'acceptació de l'organisme internacional per a la realització de les pràctiques, per tal que les pràctiques es puguin fer un cop concedida la beca i, en conseqüència, quan la persona interessada sap que disposa dels diners per poder-les fer, i que s'exigeixi, si escau, el compromís per part de la persona sol·licitant que si es concedeix la beca farà totes les gestions per fer efectives les pràctiques.
En la resposta de la Secretaria d'Afers Exteriors i de la Unió Europea es fa constar que, malgrat que es considera que les bases reguladores identifiquen correctament els drets i deures de les persones beneficiàries del programa de beques i tenen en compte l'eventual demora en la gestió per aconseguir la conformitat de l'organització internacional de destí, a partir de la propera convocatòria en el moment de presentar la sol·licitud s'inclourà una petició explícita als candidats per tal que demostrin que han iniciat els tràmits d'acceptació amb l'organisme internacional corresponent. Així mateix, s'inclourà una menció expressa en l'ordre de bases reguladores per tal que els sol·licitants identifiquin sense marge d'error que és responsabilitat seva aconseguir l'acceptació de l'organisme internacional per desenvolupar les pràctiques que sol·liciten.
La Secretaria també informa que identificarà les millores que permetin obtenir una informació més completa i clara als candidats i que publicarà les següents convocatòries amb antelació suficient respecte de la resolució de la concessió per tal de garantir el marge adient per a les possibles gestions prèvies a la incorporació de les persones beneficiàries.
Pel que fa al possible rescabalament de despeses, es considera que no escau en aquest cas, atès que el promotor tenia la responsabilitat de comprovar l'estat de la seva candidatura abans d'iniciar els tràmits d'obtenció del visat. A més, per obtenir-lo és necessària una carta d'acceptació de l'organisme internacional o la institució que acull el becari.
Atesa aquesta informació, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.