Resolució
Q-01613/2010 Manca d'actuació de l'Ajuntament de Llavaneres davant diverses denúncies i reclamacions presentades per les molèsties per olors, fums i sorolls ocasionades per una activitat de bar.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 12/04/2010
Data de l'últim moviment 13/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat per la manca d'actuació de l'Ajuntament de Llavaneres malgrat diverses denúncies i reclamacions presentades per les molèsties per olors, fums i sorolls, ocasionades per un bar que es troba als baixos de l'edifici on viu.

A partir de la documentació facilitada per la persona interessada s'observa el següent:

1. El bar es va inaugurar el 12 de març de 2010 sense disposar del permís municipal ambiental i, encara menys, de l'acta de comprovació favorable.

2. El permís municipal ambiental es va atorgar el 22 de març de 2010, per acord de la Junta de Govern Local. El punt quart de l'acord assenyala que l'activitat no es podia exercir fins que no hagués obtingut l'acta de control inicial favorable.

3. El tècnic municipal va emetre l'acta de comprovació el 12 d'abril de 2010, en què va fer constar que "(...) l'emplaçament i les instal·lacions s'ajusten bàsicament a l'expedient presentat".

4. L'activitat resta subjecta al compliment de determinades condicions, entre les quals hi ha les següents:

- L'establiment no pot disposar de cap aparell de cocció de menjar (forn, cuina, planxa...).
- Conjuntament amb el certificat final, cal acreditar els resultat dels mesuraments sonomètrics.
- Cal instal·lar un filtre de carbó actiu per evitar les molèsties per olors a la sortida de l'extracció dels banys.
- No s'ha de produir cap molèstia als veïns ni als vianants amb l'extracció d'aire del local.
- S'han de legalitzar els aparell d'aire condicionat, de conformitat amb el Reglament d'instal·lacions tèrmiques (RITE).

Contra la resolució d'atorgament de la llicència, la persona interessada va presentar al maig un recurs de reposició, que encara no s'ha resolt, en què feia constar, en síntesi, que no s'han acomplert les mesures a què es va condicionar l'atorgament de la llicència, atès que:

En primer lloc, no s'han acomplert les mesures correctores fixades per l'informe tècnic municipal de 22 de març de 2010 amb relació a la ventilació i les condicions per a la renovació de l'aire: l'únic sistema de ventilació existent és el natural, deixant les portes i les finestres obertes.

I en segon lloc, no s'ha fet cap comprovació acústica sobre les mesures d'aïllament de l'establiment des dels habitatges més directament afectats.

En vista de la documentació facilitada, el Síndic detecta, d'entrada, que llevat que hi hagi alguna errada en les dates que consten en els documents, l'activitat va posar-se en marxa sense disposar de l'acta de comprovació favorable i sense que l'Ajuntament, malgrat tenir-ne coneixement previ, no hagués fet res per impedir-ho. A més, l'acta de comprovació municipal que la persona interessada ha facilitat té un contingut força vague, i no conté de forma concreta el que es detalla en el conjunt dels articles 102, 106 i 132 de l'Ordenança municipal d'activitats; és a dir, que no queden acreditats el control i la verificació del compliment de cadascuna de les condicions fixades en el permís municipal ambiental.

El cert és que amb posterioritat a l'acta de control de 12 d'abril les incidències denunciades no han cessat, segons consta en els diferents escrits que la persona interessada ha seguit adreçant a l'Ajuntament. Bàsicament, l'establiment segueix anunciant l'elaboració de plats calents, amb les consegüents molèsties per pudors i fums que no haurien de ser-hi, atès que l'establiment no està autoritzat a tenir elements que permetin la cocció dels aliments. A banda, el promotor denuncia també les molèsties per sorolls i l'ocupació de guals en el moment en què l'establiment té més activitat, que acostuma a ser a partir de les 19 hores. Al Síndic li consta que en relació amb aquest darrer punt, el 28 de maig de 2010 es va fer una inspecció de via pública i no es va detectar cap gual indegudament ocupat, circumstància que la persona interessada atribueix a l'hora en què es va dur a terme aquesta inspecció.

Contingut

Un cop analitzada la documentació tramesa per l'Ajuntament, el Síndic observa el següent:

1. No s'acredita el compliment de la normativa RITE amb relació a la correcció i la suficiència del sistema de ventilació del local (Reial decret 1027/2007, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament d'instal·lacions tèrmiques dels edificis).

2. No s'aporta l'estudi d'impacte acústic que s'hauria d'haver presentat juntament amb el projecte tècnic, i tampoc no s'acredita la verificació de l'eficàcia de les mesures o del sistema d'aïllament previst. 

3. L'informe de l'enginyer municipal de 31 de maig de 2010 sobre el recurs de reposició estableix que "quan el local tingui obert l'aire condicionat i la ventilació, ha de treballar amb les portes tancades per al correcte funcionament d'aquests aparells. No té sentit tenir l'aire condicionat engegat i les portes obertes. No obstant això, es recordarà al titular aquesta condició".

4. Amb motiu de la inspecció duta a terme el 21 de gener de 2011 s'informa que el local no disposa de cuina, ni forn, ni planxa, i que únicament serveix al públic entrepans i plats freds.

Per aquest motiu, el Síndic s'ha adreçat de nou a l'Ajuntament i li ha fet arribar les consideracions següents: 

- L'Ordenança municipal reguladora de la contaminació acústica estableix, a l'article 40, que les activitats incloses en qualsevol dels annexos de la Llei 3/1998 han d'incloure en el projecte tècnic que ha d'acompanyar la sol·licitud un estudi d'impacte acústic, amb el contingut mínim fixat a l'annex 9. No consta que aquest estudi s'hagi aportat en aquest cas, ni tampoc que hagi estat requerit per l'Ajuntament. Per tant, de confirmar-se aquest extrem, s'hauria de dir que l'Ajuntament ha posat en marxa la tramitació d'una sol·licitud sense que reunís totes les prescripcions fixades per la normativa municipal. 

- Malgrat les diverses denúncies i instàncies presentades per la persona interessada en què es queixava de les molèsties per sorolls, no consta que s'hagi fet cap mesurament des del seu habitatge per determinar el grau d'incidència acústica de l'activitat. Aquest mesurament s'ha de fer en les condicions de funcionament habitual de l'activitat, representatives de la situació denunciada. En aquest sentit, si l'Ajuntament no disposa de mitjans humans o materials per fer el mesurament, pot sol·licitar el suport de la Direcció General de Qualitat Ambiental, del Departament de Territori i Sostenibilitat o bé de l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona.

- L'apartat 6 de l'informe tècnic de 31 de maig de 2010 diu que si l'activitat manté en funcionament els aparells d'aire condicionat, ha de tenir les portes tancades perquè no té sentit tenir l'aire condicionat engegat i les portes obertes. Aquesta consideració permet fer la lectura següent: quan l'aparell d'aire condicionat no estigui engegat, l'establiment podrà mantenir les portes obertes. 

En aquest punt, el Síndic exposa els seus dubtes sobre el fet que sigui possible fer aquesta interpretació o lectura, que és la que sembla derivar-se de l'informe en qüestió. Cal no oblidar que qualsevol mesura d'aïllament acústic de què s'hagi pogut dotar l'establiment perdria tota eficàcia si es mantinguessin les portes i les finestres obertes. Tanmateix, segons exposa el promotor de la queixa, aquest és l'estat en què es troba habitualment el local.

Per tant, d'una banda, l'Ajuntament hauria d'acreditar el compliment d'una de les condicions a què es va subjectar el permís municipal ambiental, la legalització dels sistemes de ventilació conforme al RITE, i, de l'altra, verificar si el sistema de ventilació és l'adequat.

- Finalment, la prohibició de fumar dintre de l'establiment ha comportat una ampliació de l'activitat a l'exterior, i es permet la consumició de begudes a fora mentre es fuma, fet que genera una concentració de públic al carrer amb les molèsties per sorolls que això comporta.

Per tot això, el Síndic ha demanat una ampliació de la informació a l'Ajuntament, a banda de recomanar-li el següent:

En primer lloc, que ordeni que es faci un mesurament acústic, de conformitat amb les prescripcions del Decret 176/2009, que desenvolupa la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica.

En segon lloc, que verifiqui si el sistema de ventilació del local és el suficient en funció de la seva superfície per evitar que s'hagin de mantenir les portes i les finestres obertes; si cal, que comprovi també les actes o ordres de servei emeses per la Policia Local en què es fa constar que el local roman amb portes i finestres obertes.

I en tercer lloc, que ordeni la realització d'inspeccions, en diferents hores del dia, per verificar en quines condicions surten els usuaris del local per fumar i el nombre de gent que acostuma a concentrar-se a l'exterior, a peu dret, per actuar en conseqüència.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/07/2010 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2010 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/01/2011 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/04/2011 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/06/2011 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/09/2011 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/02/2012 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Resolució
25/07/2014 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
03/02/2015 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
08/04/2015 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
21/04/2015 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
14/09/2015 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
28/09/2015 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
20/10/2015 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
13/11/2015 Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 7/2003, de 25 d'abril, de protecció de la salut- DOGC.3879 (08/05/2003)
Ley 28/2005, de 26 de diciembre, de medidas sanitarias frente al tabaquismo y reguladora de la venta, el suministro, el consumo y la publicidad de los productos del tabaco.- BOE.309 (27/12/2005)