Q-01615/2012 | Disconformitat amb relació al trasllat entre comunitats autònomes d'un expedient de reconeixement de la situació de la dependència |
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
La promotora de la queixa, resident a Barcelona, manifesta la seva disconformitat amb relació al trasllat entre comunitats autònomes de l'expedient de reconeixement de la situació de la dependència tramitat a favor de la seva mare. Exposa que la seva mare té reconegut des del 13 de desembre de 2007 un grau III nivell 2 de dependència; que vivia a la província d'Almeria, a Andalusia, amb una de les seves filles, que era la seva cuidadora no professional, i que tenia reconeguda una prestació econòmica a aquest efecte en aquella comunitat autònoma. A causa d'una malaltia de la germana de la promotora de la queixa, la persona interessada va ser traslladada a Barcelona el juliol de 2011 al domicili de la promotora, que actualment i des d'aquella data és la cuidadora no professional habitual de la persona interessada. Tot i això, encara no han obtingut cap resolució corresponent a la revisió del programa individual d'atenció (en endavant PIA) ni se'ls ha fet efectiva cap prestació econòmica des que el juliol de 2011 va quedar suspesa la que percebia la persona interessada per trasllat de domicili.
En el darrer informe del Consorci de Serveis Socials de Barcelona es feia constar que la resolució per la qual s'estableix el nou PIA a favor de la persona interessada es va emetre el 3 de juliol de 2012 amb efectes des del 28 de gener de 2012, mentre que la regulació en matèria de trasllats d'expedients de dependència entre comunitats autònomes (Decret 727/2007, de 8 de juny, i Instrucció 10/2010, de definició de criteris a aplicar en diverses situacions de persones amb dependència) estableix que en cas de trasllat d'expedients des d'una altra comunitat autònoma a Catalunya, la comunitat autònoma d'origen ha d'abonar les prestacions de dependència a la persona interessada fins que la Generalitat li revisi el PIA com a màxim durant els tres mesos a comptar des que la comunitat autònoma d'origen informa la Generalitat de Catalunya del trasllat. La data d'efectes de les prestacions a Catalunya, d'acord amb això, serà la data de la resolució del PIA català, sempre que la resolució s'emeti dins d'aquest termini de tres mesos. Si la resolució s'emet i es notifica després, la data d'efectes serà la del dia següent al compliment dels tres mesos després del trasllat. D'acord amb aquest criteri, la data d'efectes que consta a la resolució d'establiment del PIA a Catalunya, el 28 de gener de 2012, no és l'adequada, ja que ha transcorregut ja el període màxim de tres mesos per a la revisió de l'expedient i l'emissió del nou PIA des de la data del trasllat, ja que el trasllat efectiu i la suspensió de la prestació anterior per part de la Junta d'Andalusia es va produir el juliol de 2011 i la data de sol·licitud formal de trasllat al Consorci de Serveis Socials de Barcelona es va fer el dia 19 de setembre de 2011. Per aquest motiu, el Síndic va suggerir al Consorci que revisés aquest expedient i, en funció de la data de trasllat de l'expedient a Catalunya i la normativa vigent, establís la data d'efectes de la resolució de juliol de 2012 des del dia següent al compliment dels tres mesos després del trasllat. En l'informe de 20 de juny el Consorci no ha donat resposta a aquest suggeriment, i manté que en la nòmina del mes de desembre de 2012 es va fer el pagament de la prestació econòmica per cuidador no professional amb data d'efectes des del 28 de gener de 2012 al 5 de novembre de 2012, per un import total de 2.905,79 euros, que inclou els ajornaments periodificats d'acord amb la Resolució de 24 de gener de 2013 que es va notificar a la persona interessada. El Consorci, doncs, ha mantingut la data d'efectes que el Síndic va indicar que no considerava adequada d'acord amb la normativa aplicable sobre trasllats entre comunitats autònomes a Catalunya, i el Síndic en demana el motiu.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
21/03/2012 | Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
21/03/2012 | Consorci de Serveis Socials de Barcelona | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
17/05/2012 | Consorci de Serveis Socials de Barcelona | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
17/05/2012 | Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/06/2012 | Ajuntament de Barcelona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
27/08/2012 | Consorci de Serveis Socials de Barcelona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
16/01/2013 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
16/01/2013 | Consorci de Serveis Socials de Barcelona | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
16/01/2013 | Ajuntament de Barcelona | Resolució |
15/03/2013 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
15/03/2013 | Consorci de Serveis Socials de Barcelona | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
20/06/2013 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
10/07/2013 | Consorci de Serveis Socials de Barcelona | Resolució pendent d'acceptació |
26/08/2013 | Consorci de Serveis Socials de Barcelona | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
18/12/2014 | Consorci de Serveis Socials de Barcelona | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
30/12/2014 | Departament de Benestar Social i Família | No irregularitat |
30/12/2014 | Consorci de Serveis Socials de Barcelona | No irregularitat |
31/12/2014 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | No irregularitat |