Resolució
Q-01646/2014 Queixa relativa a un procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i a les prestacions vinculades

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 13/03/2014
Data de l'últim moviment 28/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Terrassa Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

La persona interessada té reconegut un grau III de dependència per resolució de 31 de juliol de 2013, amb data d'efectes des del 4 de juny de 2013, i els familiars exposen que un cop van rebre aquesta resolució es van posar en contacte amb els equips de serveis socials de Terrassa a fi d'iniciar els tràmits per a la realització del Programa individual d'atenció (en endavant PIA).

Segons el promotor de la queixa, la treballadora social que els va atendre els va informar que des de l'1 d'agost de 2013 la realització del PIA amb prestacions vinculades a residència estava suspesa, i que per aquest motiu la promotora havia de signar un document de renúncia a la realització del PIA corresponent.

La persona interessada està ingressada en una residència concertada i els seus familiars, atès que no estaven d'acord amb la finalització del PIA, van fer constar que la finalització del PIA no responia al fet que la persona interessada no complís els requisits legals, sinó a la suspensió per part del Departament de Benestar Social i Família de les prestacions vinculades a residència. Posteriorment, però, van rebre la resolució per la qual no es pot establir el PIA de la persona interessada perquè no compleix els requisits.

Segons els Serveis Territorials del Departament de Benestar Social i Família a Barcelona, l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (en endavant lCASS) es va veure obligat a aplicar una suspensió temporal de la realització de PIA de prestació econòmica vinculada al servei d'atenció residencial i l'ingrés associat a les places de prestació econòmica a partir de l'1 d'agost de 2013. És per aquest motiu que a la persona interessada se li va indicar que s'adrecés al seu referent social per tal d'obtenir més informació sobre els recursos assistencials amb més disponibilitat de places o sobre d'altres possibles ajuts i serveis de la llei de la dependència als quals podia accedir d'acord amb el Grau III que té reconegut.

Per la seva banda, l'Ajuntament de Terrassa reconeix que en aquest cas es va actuar en compliment de les instruccions que va rebre del Departament de Benestar Social i Família. En relació amb la signatura del document de desistiment de PIA de la persona interessada, l'Ajuntament exposa que atesa la disconformitat dels serveis socials d'atenció primària respecte del redactat d'aquest document, es va convenir amb la família afegir una nota aclaridora en què s'al·legava que el motiu de la signatura estava motivat per la suspensió de les prestacions vinculades i no perquè la persona no complís els requisits legals.
 
Un cop estudiada a fons aquesta qüestió, el Síndic considera que els fonaments de fet i de dret consignats en la resolució per la qual no es pot establir el PIA de la persona interessada perquè no compleix els requisits en el marc del seu expedient de dependència no es corresponen amb la realitat dels casos, ni amb el dret vigent aplicable per a aquest tipus de procediment i situacions.

En conseqüència, suggereix al Departament de Benestar Social i Família:

1. Que iniciï un procediment de revisió d'ofici de l'expedient de dependència a nom de la persona interessada, a fi i efecte de reconèixer que compleix els requisits per ser beneficiària dels serveis i les prestacions vinculats a la seva situació de dependència d'acord amb la Llei 39/2006 de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. 

2. Que revisi les actuacions dutes a terme en el marc de la tramitació de l'expedient de dependència de la persona interessada des del moment en què s'inicia la tramitació del PIA.

3. Que adopti les mesures que es consideri adients per tal que, si escau, es corregeixin totes les actuacions (tant del serveis socials d'atenció primària com de l'ICASS) que no es corresponen amb la realitat dels fets i fonaments de dret que s'han constatat en aquests casos.

4. Que estableixi un PIA per a la persona interessada en què es facin constar els serveis i/o les prestacions concrets que corresponguin d'acord amb el procediment establert als punts 3.3, 16.4 i 16.5 de la Instrucció 5/2013 de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials.

5. Que emeti les noves resolucions PIA en què es concreti la proposta que sorgeixi del compliment del punt anterior per a cada cas.

També recorda al Departament de Benestar Social i Família que la suspensió de la possibilitat de tramitar PIA que reconeguin prestacions econòmiques vinculades a servei residencial i dels ingressos a places residencials privades acreditades (que va comunicar el Departament el mes de juliol de 2013) és un situació de fet respecte de la qual el Síndic no ha estat informat del suport jurídic, tot i haver-ho demanat expressament a l'Administració.

Aquesta situació de fet, que afecta la possibilitat d'oferir i concretar una de les diverses prestacions previstes a la Cartera de serveis socials de Catalunya per atendre la situació de les persones amb dependència reconeguda, no pot servir com a fonament per desconèixer a una persona dependent una sèrie de drets subjectius dels quals és beneficiària per expressa disposició legal. 

El Departament de Benestar Social i Família no és competent per decidir que no reconeix els drets subjectius que legalment corresponen a una persona per disposició normativa, com ha ocorregut en aquest cas, en què l'Administració va decidir que a la persona interessada no li correspon cap prestació del Sistema català d'autonomia i atenció a la dependència.

En aquesta línia, el Síndic recorda també al Departament que, d'acord amb la normativa que regula el Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència, a l'Administració autonòmica li correspon determinar els serveis i/o les prestacions concrets que corresponguin a cada persona dependent, en funció de la seva situació particular, però no reconèixer o negar el dret a ser beneficiària de les prestacions que estableix la Llei 39/2006. El dret a ser beneficiari d'alguna o algunes de les prestacions reconegudes pel Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència l'adquireix la persona pel sol fet d'haver estat reconeguda com a dependent en els graus vigents segons la taula de vigència que estableix la normativa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

05/05/2014 Ajuntament de Terrassa Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/05/2014 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/06/2014 Ajuntament de Terrassa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/06/2014 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/07/2014 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/08/2014 Ajuntament de Terrassa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/09/2014 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/01/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
28/01/2015 Ajuntament de Terrassa Resolució pendent d'acceptació
03/02/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/02/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/03/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
16/03/2015 Ajuntament de Terrassa Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
30/03/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/10/2015 Ajuntament de Terrassa Seguiment finalitzat
28/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-08184/2013
Q-01561/2014
Q-01800/2014
Q-02052/2014
Q-02288/2014
Q-03629/2014
Q-03900/2014
Q-04807/2014
AO-06105/2013