Resolució
Q-01690/2009 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania de la sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència i manca de resposta a la reclamació corresponent.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 01/04/2009
Data de l'últim moviment 06/05/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora es queixa de la manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) del procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades a nom de la seva germana.

La persona interessada va rebre una resolució que establia la seva dependència en un grau II nivell 1 en data 18 de juliol de 2008, però va presentar una reclamació prèvia contra aquesta resolució dins del termini dels 30 dies següents. De moment, encara no ha rebut resposta a la reclamació prèvia presentada.

Contingut

El DASC comunica que en data 27 d'agost de 2009 s'ha emès la resolució d'aprovació del Programa individual d'atenció (en endavant PIA), i que s'ha concedit a la persona interessada una prestació per cuidador no professional.

De la informació facilitada no es desprèn, però, quins efectes econòmics s'han tingut en compte. Així, la quantia que s'esmenta en l'informe correspon a tres mensualitats. En canvi, segons la data de reconeixement de la situació de dependència i el calendari d'aplicació de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, per a les situacions de grau II nivell 1 caldria considerar que els efectes s'haurien de reconèixer des del gener de 2009.

Per tant, el Síndic demana al DASC que informi sobre aquestes circumstàncies i detalli la quantia de la prestació assignada a la sol·licitant i el període al qual correspon.

D'altra banda, la queixa plantejava una altra qüestió: la manca de resolució de la reclamació presentada per la persona interessada contra la qualificació de grau i nivell de dependència. Cal indicar que tot i que es formulava com a reclamació prèvia, la reclamació es justificava per un empitjorament de l'estat de la sol·licitant, i s'aportaven informes mèdics actualitzats sobre la seva situació.

En tot cas, al marge de la consideració com a reclamació o sol·licitud de revisió, no consta que s'hagi resolt ni fet cap requeriment o cap altre tràmit sobre aquesta reclamació.

En aquest sentit, el Síndic recorda el deure de les administracions públiques de tramitar i gestionar com més de pressa millor els procediments administratius, i de dictar resolució expressa sobre totes les sol·licituds que presenten les persones interessades, dins del termini màxim previst per a cada procediment.

D'acord amb això i en vista de la informació rebuda sobre el cas, el Síndic suggereix, primerament, que s'adoptin les mesures oportunes per tal que es faci una nova valoració de l'estat de dependència de la persona interessada i es dicti la resolució que correspongui, com més aviat millor, sobre la sol·licitud de revisió de grau de dependència.

Així mateix, el Síndic demana informació sobre la data d'efectes econòmics de la prestació per cuidador no professional concedida en la resolució de 27 d'agost, i el període al qual correspon.

Com a resposta al suggeriment, el DASC indica que s'ha fet el pagament de la prestació concedida a la persona interessada, segons el PIA aprovat.

Amb independència d'això, de la queixa formulada i de la informació rebuda posteriorment sobre aquest assumpte, resulten altres qüestions que caldria resoldre, segons el Síndic exposava en l'anterior escrit, de 23 d'octubre.

En primer lloc, pel que fa als efectes econòmics que s'han tingut en compte, la quantia de 1.800 euros a què es feia referència en l'anterior informe correspon a tres mensualitats. En canvi, segons la data de reconeixement de la situació de dependència i el calendari d'aplicació de la Llei 39/2006, per a les situacions de grau II i nivell 1 cal considerar que els efectes s'haurien de reconèixer des del gener de 2009.

Per això, el Síndic demana informació sobre aquestes circumstàncies i que es detalli la quantia de la prestació assignada a la persona interessada i el període al qual correspon.

En segon lloc, la queixa plantejava també la manca de resolució de la reclamació presentada per la promotora contra la qualificació de grau i nivell de dependència. Tot i que es formulava com a reclamació prèvia, la reclamació es fonamentava en un empitjorament del seu estat de salut. En qualsevol cas, no consta que s'hagi resolt.

Per tot això, i d'acord amb les consideracions que exposava en l'escrit de 23 d'octubre de 2009, el Síndic reitera el seu suggeriment per tal que es faci una nova valoració de l'estat de dependència de la persona interessada i per tal que es dicti la resolució que correspongui, com més aviat millor, sobre la sol·licitud de revisió de grau de dependència.

Igualment, demana informació sobre la data d'efectes econòmics de la prestació per cuidador no professional concedida en la resolució de 27 d'agost, i el període al qual correspon.

Atès que, malgrat el temps transcorregut, en data 8 d'octubre de 2010 encara no s'ha rebut cap resposta del DASC, el Síndic reitera la sol·licitud que, amb caràcter urgent, s'informi sobre les qüestions plantejades i sobre les mesures que s'han pres arran del suggeriment exposat. 

Indica també que si en el termini de quinze dies l'Administració no ha tramès la resposta, considerarà aquesta situació com un supòsit de manca de col·laboració, i en aquest sentit ho comunicarà al Parlament de Catalunya.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/05/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/06/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/07/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/10/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/10/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/12/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/03/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/10/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració posterior a la primera
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Reiteració posterior a la primera
11/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració posterior a la primera
12/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència- BOE.299 (15/12/2006)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)