Resolució
Q-01690/2010 Irregularitats en la notificació del Consell Comarcal de la Selva d'un expedient sancionador per una infracció de trànsit.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 15/04/2010
Data de l'últim moviment 21/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consell Comarcal de la Selva Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

El promotor, en representació d'una empresa titular d'un vehicle, mostra la seva disconformitat per la notificació d'embargament derivada d?una sanció de trànsit.

Segons la persona interessada, el fet que no hagi conegut la sanció esmentada fins a rebre la notificació d'embargament deriva de la circumstància que en els registres de la Direcció General de Trànsit (en endavant DGT) consten dues adreces de l'empresa, tot i que, en realitat, l'any 2004 el promotor va comunicar el canvi d'adreça. 

Així mateix, es queixa que en la resolució del Consell Comarcal de la Selva de 12 de març de 2010, per la qual no s'admet a tràmit la sol?licitud d?anul?lació del procediment executiu per manca de notificació de la liquidació, es fa constar que el domicili en què es van practicar les notificacions és el que van obtenir de la Direcció Provincial de Trànsit.

Contingut

El Consell Comarcal de la Selva indica que va intentar notificar les diverses actuacions efectuades en l'expedient sancionador en l'adreça del titular del vehicle, d'acord amb la informació que va facilitar la DGT amb relació al domicili de l'empresa titular, d'acord amb el que estableix l'article 78 del Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei de trànsit, en vigor en aquell moment. 

No obstant això, de la documentació que va trametre la DGT, es constata l'existència d'una altra adreça, la del domicili del vehicle, que en realitat és la correcta, en la qual es podia haver intentat practicar les notificacions, d'acord amb el mateix article 78 esmentat anteriorment.

Amb relació amb al fet objecte de la present queixa, cal fer referència a la sentència del Tribunal Constitucional (en endavant TC) del 27 d'octubre de 2008, la qual, en el fonament jurídic 2, estableix:

"[...] entre las garantías del artículo 24 CE que son de aplicación al procedimiento administrativo sancionador están los derechos de defensa y a ser informado de la acusación, cuyo ejercicio presupone que el implicado sea emplazado o le sea notificada debidamente la incoación del procedimiento, pues sólo así podrá disfrutar de una efectiva posibilidad de defensa frente a la infracción que se le imputa previa a la toma de decisión y, por ende, que la Administración siga un procedimiento en el que el denunciado tenga oportunidad de aportar y proponer las pruebas que estime pertinentes y de alegar a lo que su derecho convenga [...]... este Tribunal ha destacado la exigencia de procurar el emplazamiento o citación personal de los interesados, siempre que sea factible, por lo que el emplazamiento edictal constituye un remedio último de carácter supletorio y excepcional, que requiere el agotamiento previo de las modalidades aptas para asegurar en el mayor grado posible la recepción de la notificación por el destinatario de la misma, a cuyo fin deben de extremarse las gestiones de averiguación del paradero de sus destinatarios por los medios normales, de manera que la decisión de notificación mediante edictos debe fundarse en criterios de razonabilidad que conduzcan a la certeza , o al menos a una convicción razonable, de la inutilidad de los medios normales de citación....

[...] este Tribunal ya ha puesto de manifiesto que, incluso en los casos en que resulte frustrada la posibilidad de notificación personal en el domicilio que figure en el Registro de Vehículos, corresponde la diligencia mínima exigible a la Administración sancionadora, antes de acudir a la vía edictal, el intentar la notificación en el domicilio que aparezca en otros registros públicos y al que, con la mayor normalidad, se dirigen después las actuaciones en vía ejecutiva administrativa". 

Per tant, el Síndic recorda que correspon a l'Administració esgotar totes les possibilitats que estiguin al seu abast per fer efectiva la notificació personal a la persona interessada dels diversos actes administratius. En concret, fer la notificació a les adreces a què l'Administració tingui accés.

Així, atès que disposaven d'una altra adreça corresponent al domicili del vehicle, en la qual es podrien haver intentat les notificacions, el Síndic suggereix al Consell Comarcal de la Selva que doni les ordres oportunes per deixar sense efectes l'expedient sancionador de referència i que es declari la nul·litat de les actuacions portades a terme.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/04/2010 Consell Comarcal de la Selva Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/06/2010 Consell Comarcal de la Selva Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/09/2010 Consell Comarcal de la Selva Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/12/2010 Consell Comarcal de la Selva Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/04/2011 Consell Comarcal de la Selva Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/07/2011 Consell Comarcal de la Selva Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/08/2011 Consell Comarcal de la Selva Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/12/2011 Consell Comarcal de la Selva Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària- BOE.63 (14/03/1990)

Jurisprudència

Típus Tribunal Jurisprudència

Sentència Tribunal Constitucional STC 128/2008, de 27 d'octubre Sala Primera. Sentència 128/2008, de 27 octubre 2008 Recurs d'empara 1292-2005. Promogut pel senyor Manuel García Lahoz davant la Sentència d'un Jutjat Contenciós-Administratiu de Granada que va desestimar la seva demanda contra l'Ajuntament sobre provisió en constrenyiment de multa de trànsit per estacionar en zona senyalitzada com a pas de vianants. Vulneració del dret de defensa en el procediment administratiu sancionador: emplaçament edictal del titular del vehicle infractor (STC 54/2003).