Resolució
Q-01712/2011 Disconformitat amb l'atenció rebuda per un pacient abans de morir.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Disconformitat amb el diagnòstic i tractament de la malaltia
Data d'inici 25/03/2011
Data de l'últim moviment 27/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'atenció que va rebre el seu germà abans de morir.

Considera que el metge de capçalera del seu germà, que va morir el 16 de març de 2011, no va actuar correctament en no assistir-lo per subministrar-li morfina quan estava patint i a punt de morir.

Contingut

Un cop analitzada la informació de què es disposa, el Síndic observa que la promotora ha fet constar en la seva queixa que quan va demanar al metge del seu germà que li administrés morfina, aquest li va respondre que ho fes ella mateixa, però no obstant això, en les al·legacions que ha fet aquest facultatiu no es fa cap referència a aquest episodi.

Sí que s'esmenta, però, que si bé coneixia la malaltia del germà de la promotora i la seva evolució, no va ser degudament informat de la situació crítica en què es trobava fins l'últim dia.

El Síndic afirma que aquesta afirmació posa de manifest una comunicació defectuosa evident entre metge i família, i destaca que cal tenir en compte que en l'alta hospitalària es va recomanar que s'activés el Programa d'atenció domiciliària i equips de suport (en endavant PADES) oncològic i, en canvi, el doctor al·lega que no va ser degudament informat sobre la situació crítica del pacient fins l'últim dia. 

Per tant, el Síndic dedueix que, o bé no es va arribar a activar el servei PADES com s'aconsellava o bé, malgrat activar-se, no va funcionar correctament.

És per això que el Síndic s'ha adreçat al Departament de Salut i li ha posat de manifest la necessitat que s'introdueixin les mesures correctores oportunes perquè les persones puguin fer efectius els seus drets; per evitar situacions de comunicació defectuosa, i per assegurar a les persones que es troben en el moment final de la seva vida i als seus familiars l'atenció i el suport necessaris perquè la defunció es produeixi la manera més plàcida possible i evitant el patiment tant del pacient com dels seus familiars.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/06/2011 Institut Català de la Salut Resposta a la comunicació a l'Administració de la queixa
27/09/2011 Departament de Salut Resolució

Expedients Relacionats

AO-02374/2010