La promotora es queixa de la manca de resolució per part del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) d'una sol·licitud de revisió de grau i nivell de dependència a nom de la seva mare.
Segons la informació facilitada, la persona interessada va presentar aquesta sol·licitud mitjançant els serveis socials de Premià de Dalt, que la van trametre al Consell Comarcal del Maresme, on va tenir entrada el 5 de juny de 2009. Tot i així, encara no li han fet la nova valoració.
La promotora de la queixa exposa que la seva mare ha patit un empitjorament notable del seu estat de salut, que té una edat molt avançada i que necessita el suport d'una altra persona per a l'atenció de les necessitats bàsiques, raons per les quals és necessària la revisió sol·licitada.
El DASC comunica que l'expedient de la persona interessada havia estat valorat pel SEVAD i que aviat s'emetria la resolució corresponent. Així doncs, cal entendre que finalment s'han pres mesures per impulsar el procediment. Amb tot, no es concreten les actuacions dutes a terme anteriorment, ni les causes per les quals s'ha produït una demora tan important en la tramitació del procediment.
El Síndic recorda, en aquest sentit, que la sol·licitud de revisió de grau i nivell de dependència va ser presentada inicialment als serveis socials de Premià de Dalt i va ser tramesa al Consell Comarcal del Maresme el juny de 2009. Per tant, ha transcorregut un període de temps excessivament llarg -més d'un any- fins al moment en què s'ha fet la nova valoració, sense que s'hagi posat de manifest l'existència de cap circumstància que justifiqui una demora d'aquest tipus.
A més, la persona promotora de la queixa ha comunicat que a hores d'ara encara no ha rebut la resolució corresponent a aquesta segona valoració, de manera que novament es produeix un retard significatiu en aquesta fase del procediment.
Vistes aquestes circumstàncies, aquesta institució novament reitera el problema dels retards en els procediments de reconeixement i revisió de dependència, i la necessitat d'adoptar mesures per corregir aquestes demores, de manera que s'assoleixi una resolució dels procediments en un termini raonable.
Això també aconsella fer una avaluació individualitzada dels procediments que -com és el cas d?aquesta queixa- es demoren de manera excepcional, de manera que es detectin les incidències que s'hagin produït, el punt en què s'hagin originat les anomalies i s?adoptin les mesures oportunes per evitar-ne la repetició. Aquesta avaluació és especialment important en processos complexos, en què intervenen òrgans i administracions diverses, per millorar la coordinació i estudiar possibles modificacions.
Per això, el Síndic suggereix que s?adoptin les mesures adients per agilitar l'emissió de la resolució corresponent sobre la sol·licitud de revisió de dependència formulada per la persona interessada, i també la notificació de la resolució que s'adopti.
Igualment suggereix que s?avaluïn les actuacions realitzades en la tramitació d'aquesta sol?licitud, amb la finalitat de detectar les causes de la demora produïda en aquest cas concret, i que s'adoptin les mesures oportunes per corregir aquestes anomalies.