Resolució
Q-01746/2011 Disconformitat amb la gestió de la derivació d'una persona a un centre sanitari

Matèries
Polítiques socials
Salut
Disconformitat amb el tracte rebut pel pacient
Data d'inici 28/03/2011
Data de l'últim moviment 02/02/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la gestió de la derivació de la seva mare a un centre sanitari.

Exposa que el febrer de 2011 la treballadora social del CAP Bellvitge va derivar la persona interessada a un centre sociosanitari per a rehabilitació. Tot i això, sembla que aquesta persona va ser ingressada en el servei de psiquiatria, sense que s'informés la família dels motius d'aquest canvi.

Una setmana després, la persona interessada va rebre l'alta del servei de psiquiatria però, malgrat que la família ho ha sol·licitat, no se li ha facilitat l'accés als serveis de rehabilitació. 

La promotora exposa que la seva mare necessita aquests serveis, ja que està patint un empitjorament de la capacitat motora, l'equilibri i la coordinació. Per aquest motiu ha presentat reclamacions al centre i a l'Institut Català de la Salut.

Contingut

De la informació tramesa pel Departament de Salut es desprèn que la decisió sobre l'ingrés de la persona interessada en una unitat o una altra es va prendre en funció de la valoració dels professionals del centre sanitari sobre el seu estat. 

Amb tot, en vista de les circumstàncies d'aquest cas, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, aquesta institució considera que el contingut del correu que en data 11 de juliol de 2011 es va trametre a la promotora en resposta a la seva reclamació no dóna resposta plenament a totes les qüestions que plantejava. 

Per això, el Síndic recorda al Departament de Salut que les persones usuàries dels serveis sanitaris tenen dret a presentar reclamacions sobre el servei rebut i a rebre una resposta expressa, que ha de ser aclaridora i congruent amb les qüestions que plantegen. 

Així es preveu en la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària, i en el mateix sentit cal esmentar les previsions del Codi de bones pràctiques administratives aprovat pel Síndic en data 2 de setembre de 2009, que conté recomanacions adreçades a les administracions públiques catalanes per fer efectiu el dret a la bona administració, en desplegament del dret que reconeix l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya.

D'acord amb això, seria convenient que es fes arribar a la promotora un nou escrit en què se la informi de manera més àmplia de les actuacions fetes arran de la derivació de la seva mare al centre sociosanitari i dels motius que van aconsellar el seu ingrés a la unitat de psiquiatria.

En segon lloc, cal indicar que, segons exposava la promotora de la queixa, la persona interessada ha experimentat un empitjorament del seu estat de salut, amb deteriorament de la capacitat motora, l'equilibri i la coordinació. 

En aquest sentit, el Síndic remarca la necessitat que es faci un seguiment exhaustiu i intens d'aquest cas, i que es valori, si escau, la possibilitat d'incrementar la freqüència de les visites amb la persona interessada, a fi d'evitar un deteriorament del seu estat de salut i una possible situació de risc.

Tot això sens perjudici que, en cas que l'evolució de la pacient i el seu estat ho faci convenient, i sempre d'acord amb el criteri dels professionals responsables del cas, es valori la possibilitat d'un nou internament en un centre sociosanitari per millorar la seva situació i garantir que rep l'atenció més idònia.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/04/2011 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/06/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/11/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració posterior a la primera
30/11/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/02/2012 Departament de Salut Resolució